
Herkkävatsaiselle sokerittomat urheilutuotteet voivat sopia huonosti ‒ yrittäjä ratkaisi ongelman kehittämällä oman tuotteen
Pitkät pyörälenkit jäivät kesken, kun vatsa alkoi oireilla. Omasta kokemuksen pohjalle syntyi yritys, joka tuottaa vatsalle ystävällisempiä energiatuotteita.Hartola
Vuonna 2018 perustettu Potential Foods tunnetaan Nosht-tuoteperheestä. Yrityksen toimitusjohtaja Petteri Kankkunen kuvattuna tuotantotiloissa Hartolassa. Kuva: Sanne Katainen”Harrastan kestävyysurheilua, erityisesti maantiepyöräilyä. Minulla on herkkä vatsa, joka ei kestä urheiluun suunnattuja energiatuotteita. Pitkät lenkit jäivät usein kesken sen takia, että vatsa meni sekaisin”, Potential Foodsin toimitusjohtaja Petteri Kankkunen kertoo.
Nosht-brändi sai alkunsa Kankkusen omasta kokemuksesta. Kankkunen perusti uusien elintarvikkeiden kehitykseen keskittyvän Potential Foods -yrityksen vuonna 2018 ja toiminta alkoi vuonna 2019. Omistajista muutama on töissä yrityksessä, minkä lisäksi yrityksen omistajissa on myös yksityisiä sijoittajia.
Nosht-nimellä on kaksi merkitystä: Englannin kielen sana nosh tarkoittaa naposteltavaa. Sen lisäksi nimi muistuttaa sanontaa no shit, mikä kertoo tuotteista sen, että niissä ei ole turhia lisäaineita.
Pilalle menneisiin pyörälenkkeihin tuskastunut Kankkunen lähti tutkimaan asiaa kirjallisuudesta ja törmäsi suoliston hyvinvointiin ja ravitsemukseen liittyviin tutkimuksiin. Niiden kautta löytyi FODMAP-ruokavalio, jossa tiettyjä huonosti imeytyviä hiilihydraatteja vältetään.
Kone valaa marmeladimassan muotteihin ja tuotantotyöntekijä puhdistaa muoteista ylimennyttä massaa. Kuva: Sanne Katainen”Vatsaongelmat vaikuttavat lisääntyneen viime vuosina. Uskon, että taustalla on ainakin osittain se, että nykytrendin mukaan elintarvikkeista poistetaan sokeri, joka korvataan suolistoa enemmän rasittavilla ainesosilla”, hän toteaa.
NOSHT
Potential Foods -yrityksen brändi
Kehittää ja tuottaa lisäravinteita erityisesti kestävyyslajien harrastajille
Toimitusjohtaja Petteri Kankkunen
Toimitilat ovat Helsingissä, tehdas Hartolassa
Täyspäiväisiä työntekijöitä 5, minkä lisäksi 2 osa-aikaista työntekijää
Päätuote Jollos-vauhtikarkki
Liikevaihto noin 600 000 euroa vuonna 2022
Kankkunen kiinnostui selvittelynsä perusteella FODMAP-ruokavaliosta ja sen vaikutuksesta hyvinvointiin.
”Ryhdyimme valmistamaan kokeilumielessä FODMAP-ruokavalioon sopivia energiatuotteita. Ne sopivat minun vatsalleni, ja valmistimme niitä aluksi kokeilumielessä tutuille. Erityisesti polkujuoksijat innostuivat tuotteistamme, ja aloitimme isomman tuotannon.”
Mukana tuotekehityksessä on huippukokki Heikki Liekola, jonka ansiosta myös mausta on saatu houkutteleva.
”Palautteiden perusteella meidän tuotteemme kiinnostavat kuluttajia erityisesti hyvän maun vuoksi. Eräs perheenäiti kertoi, että hänen pienet lapsensa olivat löytäneet vauhtikarkkikätkön ja syöneet ne”, Kankkunen nauraa.
Yrityksen päätuote on Jollos-vauhtikarkki, jota on saatavilla kuudessa eri maussa. Vauhtikarkit valmistetaan alusta loppuun Hartolassa sijaitsevalla tehtaalla.
Karkkien energia tulee kotimaisista marjoista tehdyistä marjamehuista, joiden lisäksi tuotteissa on kotimaista sokeria ja pitkillä lenkeillä tarvittavia elektrolyyttejä ja hivenaineita. Vauhtikarkilla on avainlippumerkki.
Tuotantotyöntekijä Liisa Vesanen pinoaa Noshitin tuotantotiloissa sokerirummusta tulevia marmeladeja. Seuraavaksi marmeladien tie vie vuorokaudeksi kuivaushuoneeseen, jonka jälkeen tuotteet pakataan. Kuva: Sanne KatainenVauhtikarkin lisäksi Nosht valmistaa urheilujuomia ja proteiinilisiä. Ne tuotetaan myös Suomessa, mutta osa raaka-aineista tuodaan ulkomailta.
Noshtin tuotteita ostavat aktiiviset liikkujat, kuten ulkoilijat, polkujuoksijat ja pyöräilijät. ”Viime talvena sosiaalisesta mediasta huomattiiin, että tuotteita on päätynyt myös hiihtäjien lenkeille mukaan.”
Tuotteita on tällä hetkellä myynnissä K-ryhmän valikoiduissa kaupoissa. Yhteistyösopimus S-ryhmän kanssa on tekeillä ja tuotteita pitäisi kesällä löytyä myös Prismoista.
Kauppojen lisäksi tuotteita myydään yrityksen oman verkkokaupan kautta. Kotimaan lisäksi tuotteita myydään muun muassa Saksaan, Ruotsiin ja Italiaan.
Suomalaisten ostovoiman väheneminen ei ole näkynyt Noshtin toiminnassa. Yritys on toiminut vasta muutaman vuoden, ja liikevaihto on tähän asti vain kasvanut.
Noshtin tulevaisuudennäkymät ovat selkeät: tänä vuonna tuotteille haetaan lisää jälleenmyyjiä kotimaasta. Ensi vuonna tarkoituksena on alkaa myydä tuotteita enemmän ulkomaille paikallisten yhteistyökumppaneiden kautta. Vauhtikarkkien lisäksi Hartolan tehtaalla on tarkoitus tulevaisuudessa valmistaa esimerkiksi lapsille tarkoitettuja vitamiinikarkkeja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






