”Harmillinen virhe tuotetiedoissa lipsahti myös lehti-ilmoitteluun” – S-ryhmä mainosti ulkomaista salaattia kotimaisena
Maa- ja metsätalousvaliokuntaa johtava Anne Kalmari (kesk.) toivoo, että S-ryhmä ymmärtäisi korjata toimintapojaan.
Kauppapuutarhaliiton entinen toimitusjohtaja Jyrki Jalkanen ihmetteli viikonloppuna Twitter-tilillään mainosta, jossa espanjalaislähtöistä salaattisekoitusta väitetään suomalaiseksi. Kuva: Kuvakaappaus TwitteristäKauppapuutarhaliiton entinen toimitusjohtaja Jyrki Jalkanen ihmetteli viikonloppuna Twitter-tilillään muun muassa Etelä-Saimaan etusivulla näkynyttä mainosta, jossa oli kuva salaattisekoituspussista.
”Onkos tää nyt oikeasti sitä viherpesua: tuodaan salaattiainekset Espanjasta, PESTÄÄN Suomessa ja S-ryhmä mainostaa ja myy sitten suomalaisena? Muuttaako pesu salaatin suomalaiseksi? Jos ei niin pesemisviestillä tavoitellaan?” Jalkanen kirjoitti Twitterissä.
Ilmoituksessa salaattisekoituksen valmistusmaaksi ilmoitettiin Suomi. Sekoitus oli alkuperämaaltaan todellisuudessa espanjalainen, ja salaatti oli ainoastaan pesty ja pakattu Suomessa.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Anne Kalmari (kesk.) kertoi pitävänsä S-ryhmän toimintaa törkeänä.
”Ruuan alkuperän tulee yksiselitteisesti määräytyä tuotantomaan perusteella. Pesu ja pakkaus ei ruuan alkuperää muuta. Muun väittäminen on kuluttajan harhaanjohtamista”, Kalmari sanoo.
”Ruokaviraston pitää välttämättä puuttua tällaiseen toimintaan. Jos tarvitaan säädösmuutoksia, olen niitä valmis omalta osaltani edistämään”, Kalmari jatkaa.
Hänen mukaansa S-ryhmä ei näytä arvostavan kotimaista ruuantuotantoa kuin vain juhlapuheissa.
”Teot puhuvat jälleen kerran järkyttävällä tavalla puolestaan. Katteista ei olla valmiita tinkimään tippaakaan. Kuluttajia johdetaan harhaan, eikä kotimaisuus ei näytä merkitsevän mitään. Ennen kaikkea suomalaiset ruuantuottajat ansaitsevat parempaa arvostusta ja aidosti reilumpaa tulonjakoa. Toivon, että S-ryhmä ymmärtäisi viimein itsekin korjata toimintatapojaan”, Kalmari kommentoi.
Tuoteryhmäjohtaja Veli-Matti Puhakka SOK Marketkaupan ketjuohjauksesta kommentoi asiaa sähköpostitse MT:lle.
”Viikonloppuna esiin nousseessa tapauksessa taustalla oli tosiaan harmillinen virhe tuotetiedoissa, joka lipsahti myös lehti-ilmoitteluun”, Puhakka kertoo.
”Kyseessä on Prisman valtakunnallinen kampanja, jonka näkyvyys osuuskauppojemme alueilla vaihtelee”, hän jatkaa.
”Virhe tuotetiedoissa on korjattu. Vastaavat virheet ovat harvinaisia, mutta silloin tällöin inhimillisiä virheitä voi sattua. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tällainen virhe tulee tietooni 16-vuotisen urani aikana”, Puhakka kertoo.
”Ilmoitamme hyllynreunaetiketissä ja mainonnassa HeVi-tuotteissa aina tuotteen alkuperämaan, emme valmistusmaata”, Puhakka päättää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





