Kuluttajien siirtyminen edullisempaan lenkkimakkaraan näkyy Atrian tilinpäätöksessä – koko vuoden liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kuitenkin kasvussa
Atrian koko tilivuoden liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kasvoivat. Loppuvuoden alaskirjaukset painoivat tuloksen tappiolle.
”Kuluttajat ostavat edullisempia tuotteita ja harkitsevat tarkasti, mitä ostavat. Kuluttajien asenteisiin heijastuu myös maailmanpoliittinen epävarmuus ja se näkyy varautumisena ja säästämisenä”, Atrian toimitusjohtaja Kai Gyllström toteaa tilinpäätöstiedotteessa. Kuva: Carolina HusuElintarvikekonserni Atrian koko vuoden liikevaihto oli 1 752,7 miljoonaa euroa ( 2022: 1 696,7 milj. euroa).
Konsernin liikevoitto painui 0,4 miljoonaan euroon tehtyjen alaskirjausten jälkeen (2022: 0,1 milj. euroa).
Liikevoitto sisältää yhteensä -49,2 miljoonaa euroa oikaisueriä (-48,9 milj. euroa). Oikaisuerät koostuvat pääosin aineettomien ja aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden alaskirjauksista.
Atria-konsernin oikaistu liikevoitto oli 9,4 miljoonaa euroa (2022: 16,7 milj. euroa) eli 2,1 prosenttia liikevaihdosta.
Atria tiedotti jo 20. joulukuuta kirjaavansa yhteensä 40 miljoonan euron alaskirjaukset Atria Ruotsille ja Atria Tanskalle kohdistettuina liikearvon alaskirjauksina.
Syynä olivat Atrian mukaan yleinen taloudellinen epävarmuus, kohonneet markkinakorot ja kuluttajien ostovoiman heikentyminen. Kassavirtaan ja oikaistuun liikevoittoon alaskirjauksilla ei ole vaikutusta.
Yhtiön historian suurin yksittäinen investointi, arvoltaan 160 miljoonan euron Nurmon uuden siipikarjatehtaan rakentaminen ja asennustyöt ovat edenneet suunnitellussa aikataulussa.
”Teurastamo-osuuden käyttö aloitettiin suunnitelman mukaisesti marraskuussa. Laitos on nyt käytössä kokonaisuudessaan ja prosessin suorituskyvyn optimointi on aloitettu”, toimitusjohtaja Kai Gyllström kertoo tulostiedotteessa.
Vuosi 2023 oli Atrian mukaan monella tapaa kaksijakoinen. Konsernin liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani erityisesti Suomen ja Viron siivittämänä, kun taas Ruotsissa ja Tanskassa tuloskehitys jäi heikommaksi. Vuosi jakautui myös selkeästi vahvaan alkuvuoteen ja heikompaan viimeiseen neljännekseen.
Tulosnäkymät olivat vielä syyskuussa varsin positiiviset: suotuisa myynnin rakenne, edellisvuoden hinnankorotukset ja hyvin sujunut Atria Suomen uuden siipikarjatehtaan vaiheittainen käyttöönotto vahvistivat tulosnäkymiä.
”Viimeisellä vuosineljänneksellä kuluttajien heikentynyt ostovoima johti liikevaihdon laskuun Suomessa. Kuluttajat ostavat edullisempia tuotteita ja harkitsevat tarkasti mitä ostavat. Kuluttajien asenteisiin heijastuu myös maailmanpoliittinen epävarmuus ja se näkyy varautumisena ja säästämisenä. Näiden syiden vuoksi lihan markkinatilanne globaalisti on heikentynyt, mikä ilmenee pienentyneinä vientivolyymeina sekä lihamyynnin heikentyneenä kannattavuutena”, Gyllström erittelee.
Käytännössä tämä on tarkoittanut sitä, että esimerkiksi Ruotsissa kuluttajat ovat valinneet ostoskoreihinsa enemmän falukorvia ja Suomessa lenkkimakkaraa kalliimpien leikkeleiden sijaan.
Loka–joulukuussa Atria Suomen liikevaihto pieneni kaikissa myyntikanavissa, miikä oli seurausta vähentyneesta kuluttajakysynnästä ja heikentyneestä lihan maailmanmarkkinatilanteesta.
Yhtiön hallitus esittää yhtiökokoukselle , että yhtiö jakaa vuodelta 2023 osinkoa 0,30 euroa osakkeelle sekä pääomanpalautusta 0,30 euroa osakkeelle, yhteensä 0,60 euroa/osake (2022: 0,70 euroa).
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





