S-ryhmä säästi kolmessa vuodessa viisi miljoonaa kiloa ruokaa, erityisesti lihaa ja maitoa – ilta-alet toimivat hävikin vähennyksessä
Nyt hävikki on 1,49 prosenttia markettien myynnistä.
Kun tuotteen parasta ennen -päiväys lähestyy, siitä saa S-ryhmän liikkeissä 30 prosenttia alennusta. Illalla alennus tuplaantuu. Kuva: S-ryhmäS-ryhmän markettien alkuvuoden ruokahävikki oli 1,49 prosenttia myynnistä. Viimeisen kolmen vuoden aikana ruokahävikin määrä on laskenut 17 prosenttia. Tämä vastaa viittä miljoonaa ruokakiloa.
Syksystä 2017 lähtien noin 900 S-ryhmän ruokakaupasta on saanut vanhenemassa olevista, punalaputetuista tuotteista 60 prosentin alennuksen kaupan viimeisinä aukiolotunteina.
"Iltaa kohti kiihtyvät alennukset ovat kannustaneet asiakkaita ostamaan punalaputettuja tuotteita ja ilta-ale onkin selvästi vauhdittanut hävikkitalkoita", vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.
Ilta-alen vaikutus näkyy etenkin pienissä myymälöissä kuten Saleissa ja pääkaupunkiseudun Alepoissa sekä S-marketeissa, S-ryhmän sivuilla kerrotaan. Niissä hävikki on vähentynyt vuoden aikana noin kymmenyksen.
Ilta-alen myötä myytyjen punalaputettujen tuotteiden määrä on kasvanut tänä vuonna noin 15 prosenttia. Viime vuonna laputettuja tuotteita ostettiin noin 60 miljoonaa.
Eniten hävikki on pienentynyt liha- ja maitotaloustuotteissa, joissa laskua on ollut alkuvuoden 2018 aikana noin viidenneksen (tammi-elokuu).
Useat eläinperäisistä tuotteista ovat erityisen kuormittavia ilmastolle ja ympäristölle. Siksi niiden hävikin vähentäminen on erityisen merkittävää.
Vuonna 2017 hävikin vähentymisen myötä säästettiin yli 4 miljoonaa euroa.
Tärkeän perustan hävikin hallinnalle luovat myös jatkuva valikoimien ja tuotemäärien ennakointi niin, että kaupan valikoima vastaa asiakkaiden tarpeita. Myös laajentuneet ovat aukioloajat S-ryhmän mukaan vaikuttaneet ruokahävikin pienentymiseen.
Hävikkitalkoissa on mukana koko S-ryhmä. Esimerkiksi ravintoloissa ja ABC-asemilla tehdään töitä hävikin pienentämiseksi muun muassa muistuttamalla asiakkaita ottamaan aamiais- ja noutopöydistä ruokaa vain sen verran kuin he jaksavat syödä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
