Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • S-ryhmä säästi kolmessa vuodessa viisi miljoonaa kiloa ruokaa, erityisesti lihaa ja maitoa – ilta-alet toimivat hävikin vähennyksessä

    Nyt hävikki on 1,49 prosenttia markettien myynnistä.
    Kun tuotteen parasta ennen -päiväys lähestyy, siitä saa S-ryhmän liikkeissä 30 prosenttia alennusta. Illalla alennus tuplaantuu.
    Kun tuotteen parasta ennen -päiväys lähestyy, siitä saa S-ryhmän liikkeissä 30 prosenttia alennusta. Illalla alennus tuplaantuu. Kuva: S-ryhmä

    S-ryhmän markettien alkuvuoden ruokahävikki oli 1,49 prosenttia myynnistä. Viimeisen kolmen vuoden aikana ruokahävikin määrä on laskenut 17 prosenttia. Tämä vastaa viittä miljoonaa ruokakiloa.

    Syksystä 2017 lähtien noin 900 S-ryhmän ruokakaupasta on saanut vanhenemassa olevista, punalaputetuista tuotteista 60 prosentin alennuksen kaupan viimeisinä aukiolotunteina.

    "Iltaa kohti kiihtyvät alennukset ovat kannustaneet asiakkaita ostamaan punalaputettuja tuotteita ja ilta-ale onkin selvästi vauhdittanut hävikkitalkoita", vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

    Ilta-alen vaikutus näkyy etenkin pienissä myymälöissä kuten Saleissa ja pääkaupunkiseudun Alepoissa sekä S-marketeissa, S-ryhmän sivuilla kerrotaan. Niissä hävikki on vähentynyt vuoden aikana noin kymmenyksen.

    Ilta-alen myötä myytyjen punalaputettujen tuotteiden määrä on kasvanut tänä vuonna noin 15 prosenttia. Viime vuonna laputettuja tuotteita ostettiin noin 60 miljoonaa.

    Eniten hävikki on pienentynyt liha- ja maitotaloustuotteissa, joissa laskua on ollut alkuvuoden 2018 aikana noin viidenneksen (tammi-elokuu).

    Useat eläinperäisistä tuotteista ovat erityisen kuormittavia ilmastolle ja ympäristölle. Siksi niiden hävikin vähentäminen on erityisen merkittävää.

    Vuonna 2017 hävikin vähentymisen myötä säästettiin yli 4 miljoonaa euroa.

    Tärkeän perustan hävikin hallinnalle luovat myös jatkuva valikoimien ja tuotemäärien ennakointi niin, että kaupan valikoima vastaa asiakkaiden tarpeita. Myös laajentuneet ovat aukioloajat S-ryhmän mukaan vaikuttaneet ruokahävikin pienentymiseen.

    Hävikkitalkoissa on mukana koko S-ryhmä. Esimerkiksi ravintoloissa ja ABC-asemilla tehdään töitä hävikin pienentämiseksi muun muassa muistuttamalla asiakkaita ottamaan aamiais- ja noutopöydistä ruokaa vain sen verran kuin he jaksavat syödä.