Alko ottaa alennustarrat käyttöön − tällaisia tuotteita alennuksella saa
”Punalaputetut” tuotteet saapuvat myös Alkoihin kokeiluluontoisesti. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä.Alko tiedottaa aloittavansa vanhenemien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään. Testaus laajenee myöhemmin toukokuussa, ja päätös mallin laajentamisesta kaikkiin myymälöihin tehdään todennäköisesti toukokuun aikana.
Vanhenevat tuotteet merkitään myymälöissä -20 % -tarralapuilla. Hinnat ovat voimassa Alkon myymälöissä, ei verkkokaupassa.
Alennukset liittyvät Alkon ympäristötavoitteisiin hävikin vähentämiseksi.
”Olemme aiemmin myyneet poistomyyntinä vain sesonkituotteita, kuten jouluoluita ja glögejä. Nyt laajennamme poistohinnoittelun koskemaan myös muita enintään 8-prosenttisia tuotteita. Näin asiakkailla on mahdollisuus ostaa vielä aivan kelpo tuote poistohinnalla sen sijaan, että se hävitetään”, Alkon valikoimanhallinnan kehityspäällikkö Ari Hyvönen kertoo tiedotteessa.
Hyvösen mukaan oluen ympäristövaikutuksista suurin osa syntyy alkutuotannossa, erityisesti vedenkäytössä. Yhden olutlitran vesijalanjälki on jopa 298 litraa vettä.
”Uskomme, että esimerkiksi oluissa puolitamme hävikin poistohinnoittelulla. Tämä vastaa noin kuuden miljoonan litran vuotuista vesijalanjälkeä, eli kahden olympiakokoisen uima-altaan verran vettä”, Hyvönen havainnollistaa.
Juttua muokattu klo 12:26: Korjattu Hyvösen sitaattia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








