
Alavuden Öljynpuristamo nostaa rypsin jalostusastetta uusilla tuotteilla: "Tavoite on, että myös viljelyn kannattavuus paranisi"
Maitotuotteet ovat muisto vain Alavuden vanhassa osuusmeijerissä. Jo yli kaksi vuosikymmentä meijeri on ollut rypsiöljyn koti.
"Punainen on chilillä maustettua, keltainen on maustamatonta. Kylmäpuristettua rypsiöljyä kummassakin pullossa", esittelee Alavuden Öljynpuristamo Oy:n toimitusjohtaja Hanna Yli-Kuha. Yrityksen toimitilat ovat aivan Alavudenjärven tuntumassa. Kuva: Johannes Tervo"Viime vuonna puristimme rypsiöljyä yli 700 000 litraa. Siihen tarvittiin runsaat kaksi miljoonaa kiloa rypsin ja rapsin siemeniä", kertoo Alavuden Öljynpuristamo Oy:n toimitusjohtaja Hannna Yli-Kuha.
Kylmäpuristettu rypsiöljy on yhtiön perustekemistä, ehdottomasti tärkein tuote.
Vanhassa meijerissä puristetaan ja pullotetaan rypsiöljyä. Lisäksi siellä ideoidaan uusia tuotteita.
"Haluamme nostaa rypsin jalostusastetta. Tavoite on, että myös rypsin viljelyn kannattavuus paranisi."
Juureva-juureslevite sisältää punajuurta, kylmäpuristettua rypsiöljyä ja merisuolaa. Kuva: Johannes TervoIdeat ovat kypsyneet tuotteiksi. Punajuuripeston yhtiö toi markkinoille vuonna 2017.
"Se on suomalainen tuote, jota käytetään kuin pestoa. Punajuuripeston rypsiöljy tulee Alavudelta ja lähipitäjistä. Myös punajuuri on täysin kotimaista."
Jo punajuuripeston kehitystyössä syntyi idea voileipälevitteestä. Voisiko kylmäpuristetusta rypsiöljystä ja kotimaisista juureksista kehittää maistuvan levitteen voileipäkansana tunnettujen suomalaisten iloksi?
"Silloin levitteen kehittely tuntui vielä liian isolta hypyltä. Osaaminen tuntui loppuvan kesken."
Rypsin puristuksenhoitaja Asko Kara tarkistaa, että kaikki sujuu niin kuin pitääkin. Kuva: Johannes TervoIso loikka onnistui, kun Alavuden Öljynpuristamo Oy päätti lähteä voileipälevitteellään mukaan Suomalainen menestysresepti -kilpaan. Juureva-nimen saanut tuote selviytyi finaaliin.
Menestysreseptikilpailun ansiota on osaavien yhteistyökumppaneiden löytyminen. Tiukka aikataulu vauhditti tuotekehittelyä.
"Deadline oli hyvä kirittäjä, valmista piti tulla määräaikaan mennessä."
Punajuurista, kylmäpuristetusta rypsiöljystä ja merisuolasta valmistettu Juureva ponkaisi S-ryhmän kauppojen hyllyille pari kuukautta sitten.
"Olen tyytyväinen aloitukseen. Myös kaupan mukaan Juurevan myyntimäärät ovat olleet iloinen yllätys."
Yli-Kuha iloitsee asiakkailta tulleesta spontaanista palautteesta.
"On mahtavaa, kun ihmiset pitävät tuotteesta ja ottavat yhteyttä kertoakseen mielipiteensä."
Kiitosta on tullut varsinkin asiakkailta, jotka ovat etsineet levitehyllystä palmuöljyttömiä tai maidottomia tuotteita.
Vanha meijeri on saanut uuden elämän Alavudella. Suurissa säiliöissä on rypsiöljyä. Kuva: Johannes Tervo"Nyt työ kuitenkin vasta alkaa. Uuden tuotteen tunnetuksi tekeminen on raskas ja rahaa vaativa urakka – varsinkin pienelle valmistajalle", Yli-Kuha sanoo.
Kilpailu kuluttajan huomiosta on kovaa leikkiä, vaikka tavoitteena on loppujen lopuksi melko pieni liike: Täytyy vain saada ostaja tarttumaan pakkaukseen ja siirtämään se hyllystä ostoskärryynsä.
"Teemme työtä, jotta levite pääsisi mahdollisimman monen kaupparyhmän valikoimaan."
Hyllyihin riittää tulijoita, kilpailu tilasta on kova.
Myös tuotekehittely jatkuu.
"Haemme punajuuren rinnalle muitakin makuvaihtoehtoja. Juureksista niitä etsimme."
Paikalliset viljelijät perustivat Alavuden Öljynpuristamo Oy:n vuonna 1997. Ydinporukassa oli 10–15 viljelijää Alavudelta ja lähipitäjistä.
Yrityksen raaka-aineaitta on Alavus ympäristöineen – noin sadan kilometrin säteellä puristamosta. "On erittäin tärkeää, että saamme hyvälaatuista rypsiä ja rapsia raaka-aineeksi."
Yrityksellä on joukko sopimustuottajia. Heidän lisäkseen rypsiä ostetaan muiltakin.
"Ottakaa yhteyttä, meille saa tarjota rypsieriä", toimitusjohtaja kannustaa viljelijöitä.
Kotimaisen ja nimenomaan paikallisen rypsin käyttö on Alavuden Öljynpuristamo Oy:n perusajatuksia. Kotimaisuuden lisäksi toimitusjohtaja korostaa jäljitettävyyttä ja vastuullisuutta.
"Pystymme tarvittaessa jäljittämään jokaisen vastaanotetun rypsierän peltolohkon tarkkuudella: viljelijän nimen tiedämme, viljelijöillä puolestaan on oma lohkokirjanpitonsa.”
Yli-Kuhan mielestä kauppojen öljyhyllyjen pitäisi näyttää ihan toisenlaisilta, jos vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ohjaisivat ostopäätöksiä.
"Siellä pitäisi olla paljon nykyistä enemmän kotimaisia rypsiöljyjä. Kookos- ja oliiviöljyjen osuus saisi puolestani pienentyä."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




