Selvitys: Ruoan hinta on suomalaisille tärkeämpää kuin vastuullisuus ja terveellisyys
Suomalaisten tärkeimmät motivaattorit ruokaa valitessa liittyvän ruoan hintaan, makuun ja ravitsevuuteen, ilmenee uudesta asennetutkimuksesta.
Suomalaiset seuraavat tarkemmin ruoan hintaa ja tekevät sen perusteella valintoja. Kuva: Sanne KatainenTaloudelliset haasteet ja ruoan hinnannousu ovat kasvattaneet hintaan liittyvien tekijöiden merkitystä, kun suomalaiset tekevät valintoja ruokakaupassa. Kuluttajat harkitsevat nyt enemmän ja pyrkivät vähentämään ruokakuluja.
Hinta-laatusuhteesta on tullut yhä keskeisempi valintakriteeri. Sen sijaan pitkäjänteisemmät terveysvaikutukset ja vastuullisuusaspekti eivät ole keskeisessä asemassa. Tämä ilmenee Kantarin toteuttamasta asennetutkimus Monitorista.
Vaikka ruokakuluja halutaan karsia, on kotimaisuuden arvostus pysynyt korkealla. Alkuperämaa on suomalaisille ensiarvoisen tärkeää ja kotimaista työllisyyttä halutaan tukea.
Nopeus ja käytettävyys ovat nousseet pitkällä aikavälillä aiempaa tärkeämmiksi. Kyse ei ole siitä, etteikö ruoanlaittoon tai ostosten tekemiseen olisi välttämättä aikaa, vaan siitä, että arkea pystyttäisiin helpottamaan.
Ruoan tunnepuoli on edelleen tärkeä, vaikka hinta osalla kuluttajista valintoihin merkittävästi vaikuttaakin. Ruoan koetaan tarjoavan iloa elämään sekä mahdollistavan yhdessäoloa ja sosiaalisia kokemuksia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







