Lidl kysyi: Lähes puolet suomalaisista kaipaa vaihtelua jouluruokaan, joka kymmenes on kyllästynyt tai syö jotakin muuta
10 prosenttia suomalaisista aikoo vähentää possunlihaa joulupöydässä.
Bataateista valmistettua laatikkoa tarjotaan yhä useammassa joulupöydässä. Mikähän on tämän joulun ruokatulokas? Kuva: PixabayKauppaketju Lidlin teettämästä jouluruokakyselystä selviää, että melkein puolet suomalaisista kaipaa joulupöytään perinteisten jouluruokien lisäksi vaihtelua ja uusia ruokalajeja. Joka kymmenes suomalainen on kyllästynyt perinteisiin ruokiin tai syö jouluisin jotain muuta kuin perinteisiä jouluruokia.
Vaihtelua joulupöytään haetaan erityisesti kala- ja kasvisruoista.
"Joulupöytä voi tarjota myös elämyksiä, ja moni perinteinenkin jouluruoka saa uutta puhtia pienellä twistillä. Kalaruokiin uutta särmää voivat tuoda esimerkiksi Aasiasta tutut mausteet", Lidl Suomen kaupallisen osaston johtaja Thomas Heinrichs vinkkaa tiedotteessa.
Joulukinkku on edelleen suosikki, mutta 10 prosenttia suomalaisista aikoo kyselyn perusteella vähentää porsaanlihan osuutta joulupöydässä. Kinkun sijaan joulupöytään katetaankin entistä enemmän kala- ja kasvisruokia. Kasvisruokia joulupöytään aikoo lisätä 17 prosenttia ja kalaruokia 16 prosenttia suomalaisista.
"Bataattilaatikko oli muutama vuosi sitten joulun uutuushittiruoka. Nyt se on vakiinnuttanut paikkansa useassa joulupöydässä. On kiinnostavaa nähdä, mistä ruokalajista tulee seuraava jouluruokailmiö" Heinrichs sanoo.
Joulun klassikkoraaka-aineista – kotimaisista juureksista – saa loihdittua helposti uusia makuyhdistelmiä. Lantun, punajuuren ja porkkanan lisäksi joulukuussa parhaimmillaan ovat myös maa-artisokka ja palsternakka.
"Joulupöydässä kannattaa hyödyntää runsaasti sesongin juureksia. Moderni rosolli syntyy paahdetuista punajuurista ja vuohenjuustosta. Kranssin muotoon aseteltuna se on näyttävä tarjottava joulupöydässä. Perinteisen lanttulaatikon haastaa puolestaan jouluinen Waldorfinsalaatti. Se valmistetaan trendikkäästi pikapikkelöidystä lantusta", Liedellä-lehden päätoimittaja, viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen vinkaa tiedotteessa.
Lidlin teettämä ja Kantar TNS:n tekemä tutkimus toteutettiin lokakuussa 2018 ja siihen vastasi 1003 joulua viettävää 18–79-vuotiasta suomalaista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
