Yli kolmasosa suomalaisista kertoo lisänneensä kotimaisen ruuan ostamista tänä vuonna ‒ moni haluaa nyt tukea viljelijöitä
Kuluttajat pitävät huoltovarmuutta ja maatalouden etua entistä tärkeämpiä syinä lisätä suomalaisen ruuan ostamista, kyselytutkimus kertoo.
Tärkeimmät syyt lisätä kotimaisen ruuan ostamista ovat halu suosia suomalaista, tukea viljelijöitä ja kotimaista maataloutta sekä ajaa Suomen työllisyyden ja talouden etua, selviää kyselytutkimuksesta. Kuva: Jaana KankaanpääSuomalaisista 35 prosenttia on lisännyt kotimaisen ruuan ostamista tämän vuoden aikana.
Lisäksi reilu 40 prosenttia aikoo lisätä kotimaisen ruuan ostamista lähitulevaisuudessa, todetaan Kantar TNS Agrin toteuttamassa kyselytutkimuksessa.
Siihen vastasi 1062 18-74-vuotiasta.
Tärkeimmät syyt lisätä kotimaisen ruuan ostamista ovat vastaajien halu suosia suomalaista, tukea viljelijöitä ja kotimaista maataloutta sekä ajaa Suomen työllisyyden ja talouden etua, Ruokatieto Yhdistys kertoo tiedotteessaan.
Suurin nousu syissä on tapahtunut siinä, että kotimaista ruokaa ostetaan, jotta viljelijöiden ja maatalouden tilanne paranisi.
67 prosenttia on lisännyt suomalaisen ruuan ostamista, koska haluaa suosia suomalaista. 66 prosenttia on lisännyt suomalaisen ruuan ostamista viljelijöitä tukiakseen. Viime vuonna vastaavat luvut olivat 61 ja 56 prosenttia.
”Ostopäätösten takana olevissa syissä näkyy yhteisöllisyys. Viljelijöiden ja maatalouden etu sekä huoltovarmuus ovat nousseet tutkimuksessa ostosyinä eniten, kun taas esimerkiksi ympäristöasiat ja eläinten hyvinvointi ovat hieman laskusuunnassa”, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.
Tutkimuksen mukaan reilu 42 prosenttia suomalaisista aikuisista on lisännyt kotimaisen ruoan kulutusta vahvistaakseen yhteiskunnan huoltovarmuutta ja varautumista poikkeusoloihin.
Huoli huoltovarmuudesta on noussut selvästi vuodentakaisesta tutkimuksesta.
Suomalaisten halu lisätä kotimaisen ruuan kulutusta on näkynyt kyselyn tuloksissa jo muutaman vuoden ajan.
”Ruuan puhtaus, laatu ja jäljitettävyys motivoivat edelleen ihmisiä kulutusvalinnoissa, mutta viime aikojen muutokset kotimaisen ruoantuotannon toimintaympäristössä sekä Ukrainan sota näkyvät tutkimuksen tuloksissa tänä vuonna”, Syväniemi huomauttaa.
Ruokatieto Yhdistys ylläpitää Hyvää Suomesta -merkkiä suomalaisen elintarvikkeen tunnuksena.
Hyvää Suomesta -merkki on ainoa ruuan alkuperämerkki, joka takaa, että sekä raaka-aineet että työ tulevat Suomesta.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


