Fazer tulee vahvasti kaurapuuromarkkinoille
Elintarvikkeiden monialayritys Fazer laajentaa kokonaan uudelle tuotealueelle, kun se tuo marraskuun alussa markkinoille kaurapuurovalikoimansa. Jo ensi maanantaina puurot tulevat 270 Amica-ravintolan pop-up-puurobaariin 43 paikkakunnalla.
Fazer avaa uuden kauramyllyn. Korkea osa etualalla on rakennettu kauramyllyä varten. Kuva: Kari SalonenUuden avauksen mahdollistaa viime vuoden elokuussa käyttöön otettu uusi Lahden kauramylly.
”Kun kauramyllyä suunniteltiin, ihan varmaa ei ollut, lähdetäänkö Fazer-brändin alla kauppaan. Puurotrendi yllätti meidätkin, sillä se on vielä vahvempi kuin on osattu ajatellakaan”, sanoo Fazerin Lahden Myllyn johtaja Pekka Mäki-Reinikka .
Uusilla puurotuotteilla on Mäki-Reinikan mukaan tarkoitus ottaa merkittävä osuus kotimaan puurohiutalemarkkinoista.
”Tulimme pysyvästi kauramarkkinoille. Aika näyttää, mutta nyt ollaan hyvässä alussa”, hän sanoo.
Puurotrendi ja kauran suosio ovat maailmalla siinä määrin vahvoja ja kasvussa, että Lahden myllyn tuotanto on joka kuukausi kasvanut ja kapasiteetti on Mäki-Reinikan mukaan nyt noin 1 000 tonnia kuukaudessa.
”Kaurabisnes on kansainvälistä. Yli puolet tuotannosta menee vientiin. Meille on uuden myllyn aikana tullut yli 20 uutta kansainvälistä asiakasta. Myös henkilökuntaa on jo palkattu lisää”, Mäki-Reinikka kertoo.
Fazer hankkii kauramyllyn jauhatettavat kotimaasta, pääosin Lahden lähialueelta. Kaurat ovat peruslajikkeita.
”Borealin kanssa on projekti uuden lajikkeen etsimisestä. Tuloksia tästä odotellaan ensi vuonna”, Mäki-Reinikka kertoo.
Kuluttajien puuron käyttöä tutkittiin Fazerilla tarkkaan etukäteen.
”Selvitettiin, miksi ihmiset, jotka tietävät, että puuro on terveellistä, eivät sitä syö”, Mäki-Reinikka sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

