Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Hyppäys virkamiehestä viskintislaajaksi jännitti Mikko Mykkästä: "Pankinjohtaja kysyi, miten aiotte myydä tavaraa – vastasin, että niin vähän kuin mahdollista"

    Mikko Mykkänen tislaa suomalaisista raaka-aineista huippujuomia maailmalle.
    Helsingin tislaamo käyttää viskiin kotimaista ruista. Se on Mikko Mykkäselle ykkösasia.
    Helsingin tislaamo käyttää viskiin kotimaista ruista. Se on Mikko Mykkäselle ykkösasia. Kuva: Sanne Katainen

    Miksi suomalaisten pitäisi olla huonompia toimijoita kuin muiden, joilla on omia paikallisia juomia ja joista ne ovat ylpeitä. No ei pitäisikään, miettii Mikko Mykkänen, Helsingin tislaamo Oy:n eli The Helsinki Distilling Companyn (HCDO) yksi perustaja ja toimitusjohtaja.

    Suomessa väkevien juomien valmistusperinne katkesi kieltolakiin ja Alkon monopoliin. Ennen kieltolakia viime vuosisadan alussa Helsingissäkin oli yhdeksän tislaamoa eri aikoina ja ympäri Suomea lukuisia viinanpolttimoita kartanoiden yhteydessä.

    "Tislaus oli silloin ihan normaalia, ja ihmiset joivat vähemmän alkoholia kuin nyt", Mykkänen myhäilee tislaamonsa yhteydessä olevassa ravintolassa.

    Mykkänen ryhtyi yrittäjäksi nelikymppisenä. Hänellä oli varma virka Helsingin TE-toimiston paikallisjohtajana. Työ oli kuitenkin aika tarkkaan säädeltyä, ja Mykkänen sanoi nähneensä sielunsa silmin, mihin se johtaa.

    "Tuli sellainen olo, että oman kasvamisen kannalta olisi tärkeä tehdä jotain sellaista, johon on vielä enemmän paloa. Lähdin sinne humanistina auttamaan ihmisiä, mutta päädyin byrokratian pelinappulaksi."

    Opiskeluaikana 1990-luvulla oli muodikasta tehdä kotiviinejä ja -oluita. Mykkäsellä harrastus jäi päälle, hän rupesi mökillä tekemään myös liköörejä ja akvaviitteja. Mökin vintiltä Iisalmesta löytyi pontikkapannukin, jota piti kokeilla.

    Kun kokemusta karttui, maku alkoi jalostua.

    "Jossain vaiheessa viskit tulivat mukaan kuvaan ja laatu alkoi kiinnostaa enemmän kuin määrä."

    Mikko Mykkäsen tislaamat juomat ovat menestyneet kansainvälisissä kilpailuissa. "Ensimmäistä kertaa jännitti, kun meni Berliiniin tai Lontooseen, että nauretaanko mut pihalle."
    Mikko Mykkäsen tislaamat juomat ovat menestyneet kansainvälisissä kilpailuissa. "Ensimmäistä kertaa jännitti, kun meni Berliiniin tai Lontooseen, että nauretaanko mut pihalle." Kuva: Sanne Katainen

    Helsingin tislaamo syntyi kolmen kaverin yhtiönä vuonna 2013 ja löysi paikan Teurastamon alueelta. Yrityksen periaatteena on valmistaa laatutisleitä mahdollisimman kotimaisista raaka-aineista.

    Tislaamon tilat remontoitiin purkukuntoisen entisen energialaitoksen tiloihin. Toiminta on laajentunut niin, että nyt tislaamolla on tiloja alueella jo viidessä eri rakennuksessa. Viskin lisäksi yritys valmistaa giniä, liköörejä ja pontikkaa sekä yhteistyössä Olvin kanssa mietoja juomia.

    Tislaamon perustajalta vaadittiin riittävät valmistustaidot. Mykkänen suoritti alkoholituotannon ammattitutkinnon Tuorlan maatalousoppilaitoksessa ja on jatko-opiskelijana Skotlannin yliopistossa panimo- ja tislausalan koulutusohjelmassa.

    "Skotlannissa viski on isoa bisnestä, vähän kuin meillä metsät. Yliopistossa voi opiskella viskin tuotantoa raaka-aineen käsittelystä liiketoimintaan", Mykkänen kertoo. Hän aikoo tehdä lopputyönsä suomalaisen rukiin käytöstä alkoholinvalmistuksessa.

    Kotimaisuus on Mykkäselle lähes pyhä asia. Hänen mukaansa maailmalla, ainakin manner-Euroopassa ja Aasiassa, Suomen maabrändi on kova.

    "Suomalaisten tuotteiden pioneerityö 1950-luvulta lähtien kantaa hedelmää. Skandinaavinen design, puhtaat maut ja luonto, pieni asukastiheys, koskematon erämaa – ja vain parin tunnin matkan päässä Berliinistä tai Lontoosta", Mykkänen luettelee Suomen vahvuuksia.

    The Helsinki Distilling Companyn ensimmäiset viskit valmistuivat vuonna 2017. Varaston arvo on jo miljoonissa ja kasvaa koko ajan, kun viskien arvo niiden kypsyessä vain nousee.
    The Helsinki Distilling Companyn ensimmäiset viskit valmistuivat vuonna 2017. Varaston arvo on jo miljoonissa ja kasvaa koko ajan, kun viskien arvo niiden kypsyessä vain nousee. Kuva: Sanne Katainen

    Tislaustuotteeksi valikoitui viski. Ei vain siksi, että Mykkänen pitää sen mausta, vaan myös koska konjakiksi saa sanoa vain rypäleistä tietyllä Ranskan alueella valmistettua juomaa. Viskiä voidaan valmistaa missä vain ja melkein mistä tahansa viljasta, kunhan juomaa on kypsytetty vähintään kolme vuotta tynnyrissä.

    Helsingin tislaamo tekee viskin mallastetusta rukiista, jonka se ostaa Viking Maltilta. Mykkänen on kokeillut muitakin raaka-aineita ja valmistanut jopa kotimaisesta maissista suomalaisen bourbon-tyyppisen viskin, mutta ruisviski on päätuote.

    Ensimmäiset viskit valmistuivat vuonna 2017.

    Kun Mykkänen haki pankkilainaa yrityksen perustamiseen, pankinjohtaja kysyi, kuinka firma aikoo myydä tavaraa.

    "Vastasin, että yritämme myydä niin vähän kuin mahdollista. Niin siitä tulee parempaa ja kalliimpaa. Kyllä hän sen sitten tajusi."

    Hiljattain vuokratussa tiiliholvissa arvonnousua odottaa jo satoja viskitynnyreitä. Ilman täyttää vieno viskinlemu, ja varaston perällä olevassa huoneessa Mykkänen kehittelee uusia reseptejä.

    Pari vuotta sitten Helsingin tislaamo sai osaomistajakseen Olvin.

    "Tällainen toiminta sitoo paljon pääomia. Haluamme tehdä asioita isosti, ja tarvitsimme kumppanin, jolta saamme voimaa jakeluun ja markkinointiin. Ei riitä, että tuotteet ovat erinomaisia, niitä on myös oltava saatavilla", Mykkänen perustelee.

    Helsingin tislaamo valmistaa viskin lisäksi myös muita tisleitä, jotka eivät vaadi yhtä pitkää kypsytystä kuin viski.
    Helsingin tislaamo valmistaa viskin lisäksi myös muita tisleitä, jotka eivät vaadi yhtä pitkää kypsytystä kuin viski. Kuva: Sanne Katainen

    Hyppäystä virkamiehestä yrittäjäksi loivensi Mykkäsen mukaan se, että hänen vaimollaan on kotipalveluyritys. Lisäksi virkamiehenä hän toimi esimiesasemassa niin kuin nytkin johtajana.

    Mutta siinä missä virkamies joutuu istumaan tunteja työryhmissä saadakseen yhden lauseen muutetuksi, yrittäjällä on mahdollisuus itsenäiseen toimintaan.

    "Töitä tein silloinkin paljon, mutta tämä on elämäntapa, työ ja vapaa-aika sekoittuvat."

    Mykkäsillä on kolme lasta, joista vanhin on jo muuttanut kotoa. Pikkulapsiperheestä on päästy väljempään elämänvaiheeseen.

    "Mutta se on harhaa, että tämä bisnes olisi automaattinen tie miljooniin. Kilpailu on armotonta", Mykkänen huomauttaa.

    Menestymisen avaimiksi Mykkänen lukee monta tekijää. Pitää olla intohimo ja aito kiinnostus omaan tekemiseen. Heti alkuun on tehtävä hyvät rahoituslaskelmat ja liiketoimintasuunnitelmat ja lisäksi on oltava sekä pitkäjänteisyyttä että kykyä reagoida vaihteleviin tilanteisiin.

    Lisäksi sattumalla on aina sormensa pelissä.

    "Me päädyimme avaamaan hyvään aikaan. Kiinnostus lähiruokaan, pienpanimoihin ja ei-teollisesti valmistettuihin alkoholijuomiin oli kasvussa."

    Nyt kilpailutilanne on toinen.

    "Britanniassa on viisituhatta kaupallista ginimerkkiä. Jos sinne nyt menee kertomaan tarinan kolmesta kaverista ja yrteistä, niin lentää ulos. Se tarina on jo kerrottu. Vaaditaan paljon isommat markkinointisuunnitelmat ja budjetit, että onnistuu."

    Satojentuhansien arvoiset tislauspannut hankittiin uutena.
    Satojentuhansien arvoiset tislauspannut hankittiin uutena. Kuva: Sanne Katainen

    Uranvaihtoaan Mykkänen pitää elämänsä fiksuimpana tekona. Hän kokee olevansa eräänlainen ruokakulttuurin suurvisiiri, joka tahtoo muuttaa alkoholin normaaliksi osaksi suomalaista elämää.

    "Kotimaisuuden ja juomakulttuurin kehittäminen on meidän missiomme", Mykkänen lausuu ja sanoo luottavansa erityisesti nuoriin ja kuluttajien valveutuneisuuteen.

    Helsingin tislaamon tavoitteena on tulla tunnetuksi maailmalla Suomen ja Euroopan parhaana ruistislaamona. Mykkänen arvioi siihen kuluvan yhdestä viiteen vuotta.

    Lue myös:

    Suomalaisille ruisviskeille menestystä alkoholijuomien MM-kisoissa

    Kotimaisista raaka-aineista valmistettu suomalaisviski nappasi voiton New Yorkissa: "Loistava uutinen"

    MTV: Monelta pellolta löytyvä raaka-aine kiinnostaa baarimestareita ympäri maailmaa

    Mikko Mykkänen, 46

    • Helsingin tislaamo Oy:n eli The Helsinki Distilling Companyn (HDCO) yksi perustaja ja toimitusjohtaja.
    • Perheessä yrittäjävaimo, kolme lasta, koira ja kissa.
    • Harrastaa ruokakulttuuria, purjehdusta, lukemista, teatteria ja näyttelemistä.
    • Suku Iisalmesta, missä mökkeilee, kalastelee ja keräilee. Mökki myös Viron Pärnussa, missä kasvattaa rypäleitä ja tekee viiniä.