S-ryhmän tavoite: vähintään 65 prosenttia myydystä ruuasta kasvipohjaista vuonna 2030
S-ryhmä on mukana tammikuun Vegaanihaasteessa, joka kannustaa kokeilemaan kasvisruokaa kuukauden ajan."Useiden vegaanisten tuotteiden myynneissä on havaittavissa selkeä piikki tammikuun aikana”, sanoo päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta. Oksan mukaan S-ryhmä haluaa innostaa ihmisiä kokeilemaan uudenlaisia tuotteita ja tehdä ilmastovalinnat helpoiksi asiakkaille.
S-ryhmä aikoo kasvattaa vegaanisten tuotteiden valikoimaa. Se on asettanut tavoitteeksi, että vähintään 65 prosenttia S-ryhmän myymästä ruuasta on kasvipohjaista vuonna 2030.
Oksan mukaan kasvipohjaisten tuotteiden käyttö on viime vuosina kasvanut huomattavasti ja myös valtavirtaistunut. Tuotteita ostavat muutkin kuin täysin vegaanista ruokavaliota noudattavat.
Esimerkiksi kasviproteiinituotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa neljänneksen maaliskuun 2020 ja syyskuun 2021 välisenä aikana verrattuna vastaavaan aikaan vuotta aiemmin. Kauraruokajuomien myynti kasvoi 58 prosenttia samana ajanjaksona. Erityisen voimakasta vegaanisten tuotteiden kysynnän kasvu on pääkaupunkiseudulla.
Vegaanihaasteeseen osallistui viime vuoden tammikuussa 25 000 ihmistä. Haaste on lähtöisin eläinsuojelujärjestöstä.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


