Tutkimus: Suomalaiset pitävät ruisleipää kiinnostavimpana leipänä
Tavallisen rukiisen palaleivän lisäksi erityisesti ohuet leipätuotteet kiinnostavat kuluttajia.Leipomomarkkina kasvoi Suomessa vuonna 2020, ja tummaa leipää ja kauraleipää ostettiin edellisvuotta enemmän. Tumman leivän kulutus nousi keväällä, mutta tasaantui loppuvuotta kohden, Fazerilta kerrotaan.
”Koronapandemian iskiessä suomalaiset hamstrasivat erityisesti ruisleipää. Lieneekö ruisleivän suosion syynä tutun ja turvallisen ruuan tuntu, joka yhdistetään vahvasti kotimaisuuteen? Ruisleipä säilyy myös syötävänä pitkään, ja se koetaan keskeisenä osana terveellistä ruokavaliota”, Fazer Leipomot Oy:n markkinointi- ja portfoliojohtaja Noora Pöyhönen sanoo tiedotteessa.
Viime vuosina vallinneesta kaurabuumista huolimatta ruisleipä on pitänyt pintansa suomalaisten suosikkileipänä. Fazerin teettämän, juuri valmistuneen Suuren Leipätutkimuksen mukaan erilaiset ruisleivät koetaan kiinnostavimmiksi leipätuotteiksi Suomessa.
Suomessa vietetään Ruisleipäpäivää tulevana sunnuntaina 28.2. Ruisleipä valittiin vuonna 2017 Suomen kansallisruuaksi. Siitä lähtien suomalaisen kulttuurin päivänä, Kalevalan päivänä 28. helmikuuta, on juhlittu myös kotimaista ruokakulttuuria, jossa ruisleivällä on vahva symbolinen arvo.
Tavallisen rukiisen palaleivän lisäksi erityisesti ohuet leipätuotteet kiinnostavat kuluttajia. Ohuita leipiä ostetaan usein herkutteluun, mutta myös niiden pienemmän koon vuoksi.
Ohuen leipätyypin lisäksi myös erilaiset mukaan otettavat välipalat ja napostelutuotteet ovat kasvava trendi Suomessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

