Ei sentään hiekkaa Saharaan, mutta tämä suomalainen vientituote on yhtä uskomaton
Espoolainen somevaikuttaja Rebekka Mikkola on Kiinan kenties tunnetuin suomalainen. Hän tuntee jättiläisvaltion läpikotaisin ja vinkkaa, miten ja mitä suomalaisia tuotteita kannattaisi Kiinaan markkinoida.
Espoolaisella Rebekka Mikkolalla on Douyinissa eli Kiinan omassa Tiktokissa yli 2,5 miljoonaa seuraajaa. Kuva: Jaana KankaanpääKuulinko oikein? Ettäkö Suomesta viedään teetä Kiinaan? Kyllä, vakuuttaa espoolainen Rebekka Mikkola. Hän ei ole se, joka teetä Kiinaan vie mutta jättiläisvaltion kenties tunnetuin suomalainen joka tapauksessa.
Mikkolalla on Douyinissa eli Kiinan omassa Tiktokissa yli 2,5 miljoonaa seuraajaa. Yhtä hänen tekemistään videoista on katsottu yli 300 miljoonaa kertaa. Mikä tahansa somevaikuttaja Mikkola ei kuitenkaan ole: hänen sydämensä sykkii Suomelle, suomalaisuudelle ja suomalaisille tuotteille. Lisäksi hän on asunut Kiinassa puolet elämästään, työskennellyt kiinalaisten parissa ja puhuu sujuvaa mandariinikiinaa ja päälle kolmea kiinalaismurretta.
”Olen koko elämäni promonnut Suomea kiinalaisille”, Mikkola summaa. MT Liven haastattelussa keskiviikkona 28.2. hän kertoi, mitä ja miten suomalaisten kannattaisi Kiinaan viedä.
Sosiaalinen media on paikka, joka kannattaa ottaa haltuun. Tämä tulee selväksi Mikkolaa kuunnellessa. Hän kertoo, että Kiinassa somen suurilla mielipidevaikuttajilla on miljoonia ja taas miljoonia seuraajia.
”Tämä talvi on ollut ihan super. Suomessa on käynyt kiinalaisia somevaikuttajia, joilla on 20–30 miljoonaa seuraajaa. He ovat halunneet nähdä revontulet ja joulupukin.”
Revontulet ja joulupukki, eikö se ole kliseisintä, mitä Suomeen voi yhdistää? Ehkä, mutta niiden ympärille voi rakentaa paljon muutakin. Pitää luottaa asioihin, jotka Suomessa ovat ainutlaatuisia, Mikkola kannustaa: puhdas luonto, vesi ja ilma. Ne pitää osata oikein yhdistää tuotteen markkinointiin aina pakkausta myöten tuotteesta riippumatta.
Mikkola muistuttaa, että Kiinassa on hieman yli 1,4 miljardia asukasta. Tästä väkimäärästä on mahdollista löytää vaikka kuinka erikoistunut kuluttajaryhmä ja silti siihen kuuluu miljoonia ihmisiä.
Palataan siihen teehen. Suomalainen teetalo Nordqvist on Mikkolan mukaan hyvä esimerkki siitä, miten suomalaiselle tuotteelle on mahdollista löytää oma rako Kiinan jättimäisiltä markkinoilta.
Nordqvist vie Kiinaan yrttijuomaa, joka auttaa nukahtamisvaikeuksiin.
”Kiinalaisista 60 prosenttia kärsii uniongelmista”, Mikkola kertoo.
Suomalaislähtöinen juoma on lisäksi pakattu kierrätysmateriaalista valmistettuun pakkaukseen, tuotettu uusiutuvalla energialla ja varustettu merkillä, joka kertoo sademetsien suojelusta. Kaikki nämä ovat asioita, joita suuri joukko kiinalaisista arvostaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





