Ruoka

Ruokaketjulla nyt näytön paikka – "Olemmeko ajopuu vai koskivene?" ruokapanelissa kysyttiin

"Alkutuotanto ei ole pystynyt tuomaan esille tuotannon parhautta. Haastan koko ruokaketjun kertomaan, että meillä on käsissämme kultakimpale", kannusti Jyrki Wallin ruokapanelisteja.
Pasi Leino
Koronapandemian aikaansaama kotimaisen ruuan arvostus pitäisi saada koko ketjun hyväksi, vaadittiin Ruokasektorille kasvua - paneelikeskustelussa.

Ruuan alkuperän merkitys on korostunut koronakriisin myötä. Kuka on suurin hyötyjä ja käykö niin, että kauppa taas kuorii kerman, kyseli Ruokasektorille kasvua -paneelikeskustelun juontaja päätoimittaja Jouni Kemppanen perjantaina Porvoossa.

Markkinayksikön päällikkö Anna-Leena Miettinen maa- ja metsätalousministeriöstä toppuutti, että niin ei käy, vaan lisää rahaa on tulossa myös alkutuotannon koronatukiin.

MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin oli epäilevämpi.

"En millään voi antaa anteeksi, että kun on eletty haasteellista korona-aikaa ja ruokaketju on pelittänyt hienosti, niin välittömästi alkaa halpuutuskeskustelu. En keksi muuta syytä kuin että kun jollain kaupalla meni liian hyvin, niin toinen rupeaa halpuuttamaan", Wallin tuskaili.

"Jos meillä on hyvää tuotetta, niin viedään sitä sitten", Wallin ehdotti.

Paneeli patistikin alaa yhteistyöhön kehittämään lisäarvotuotteita ja panostamaan ruuan vientiin.

Myllyn Paras -yhtiön toimitusjohtajan Miska Kuuselan mukaan elintarvikevienti on toki kasvanut, mutta sitä voisi kasvattaa paljon voimakkaammin ja valtion tulisi panostaa vientiin nykyistä enemmän.

"Vientiosaaminen on noussut paljon", Kuusela kiitti, mutta haastoi yrityksiä töihin ja lisää rahaa viennin tukemiseen.

Paneelin osallistujat eivät uskoneet, että ruokaketju jatkossa työllistäisi nykyistä 340 000 ihmistä enemmän, mutta samalla porukalla pitäisi saada nykyistä enemmän liikevaihtoa aikaan.

Lue myös:

Iskikö koronakriisi ruuantuotantoon ja kuinka kekseliäs ruokasektori on? Katso keskustelu

Suomen ruokavienti vetää – pulmina bulkki ja Kiinan rooli

"Puhtaan ruuan aikaikkuna on nyt ja se pitää viennissä hyödyntää" – Apusen pamfletin panelistit haastoivat alaa yhteistyöhön

Koko keskustelun voit katsoa alla olevasta linkistä:

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ravitsemustieteilijä pöyristyi Oatlyn Maitomyytit-kampanjasta: "Älytöntä hyökätä yhtä ruoka-ainetta vastaan!"

Oatly vastaa maitomyytit-kohuun: kyseessä on keskustelunavaus

Vuoden kalkkunatuottajiksi valittiin Jaana ja Jyrki Tapio Loimaalta – Lintujen hyvinvoinnin turvaaminen on tilan ykkösasia

MT ei julkaissut Oatlyn maidontuotantoa moittivaa mainosta