Opettajan sydän oli pakahtua, kun 7-luokkalaiset esittelivät idean kaveripöydästä ‒ ”Enää ei tarvitse istua yksin ruokasalissa”
Valtakunnallisen Kouluruokalat ravintoloiksi -kilpailun tavoitteena oli lisätä nuorten osallisuutta kouluruokailun suunnittelussa ja kerätä nuorten ajatuksia kouluruokailutilanteen parantamiseksi.
Kaveripöydän tavoite on, ettei kukaan jättäisi ruokailu väliin ainakaan siksi, että joutuu istumaan yksin. Kuva: Maa- ja metsätalousministeriö/KouluruokaohjelmaValtakunnallisen Kouluruokalat ravintoloiksi -kilpailun on voittanut Alavuden yläkoulu Kaveripöytä-ehdotuksellaan.
Ehdotuksessa ruokasaliin sisustetaan erillinen kaveripöytä, johon voi istua, kun kaipaa seuraa. ”Enää ei tarvitse istua yksin ruokasalissa”, oppilaat perustelivat ideaa.
Voittajaidean keksivät Alavuden yläkoulun 7. luokan oppilaat Eemeli Eklund, Vilhelmiina Koivula, Iines Onnela, Eemeli Rantala ja Lotta Uitto. Voittajatiimi kertoi, että kaveripöydässä voi istua, jos kaipaa kaveria, jos omien kavereiden kanssa on riitaa tai paras ystävä on pois koulusta.
“Sydän meinasi pakahtua siinä vaiheessa, kun oppilaat alkoivat esittelemään ehdotusta. He olivat tunteella mukana ja markkinoivat hienosti ideansa muulle ryhmälle. Oppilaat keksivät kouluruokailun viihtyisyyden lisäämiseksi paljon muitakin hyviä ratkaisuja, joita koulun ruokailutoimikunta lähtee edistämään”, kertoo kotitalousopettaja Jenina Hyvärinen Alavuden yläkoulusta.
Kilpailun tavoitteena oli lisätä nuorten osallisuutta kouluruokailun suunnittelussa ja tarjota kouluille helppo keino kerätä nuorten ajatuksia kouluruokailutilanteen parantamiseksi sekä kannustaa ideoiden toteuttamiseen.
Voittajan valinnut asiantuntijaraati myönsi idealle 1000 euron stipendin. Perusteluissa todetaan, että yksinkertainen ja helposti toteutettava idea tarttuu ajankohtaiseen aiheeseen nuorten yksinäisyydestä, mikä heijastuu myös kouluruokailuun.
Sosiaalisten tilanteiden pelko ja yksinäisyyden kokemus voivat olla hyvin merkittäviä syitä jättää ruokailu väliin.
“Kun julkisessa keskustelussa päivitellään, miksi oppilaat eivät syö kouluruokaa, ovat syyt usein liian yksinkertaistavia, puhutaan vain ruuan mausta tai laadusta. Sosiaalisten tilanteiden pelko ja yksinäisyyden kokemus voivat olla hyvin merkittäviä syitä jättää ruokailu väliin. Alavuden yläkoulun oppilaiden ratkaisu antaa tärkeän viestin siitä, että ketään ei jätetä yksin”, kertoo toiminnanjohtaja Silja Varjonen Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n tiedotteessa.
Raati antoi kunniamaininnan Tuusulan Hyrylän yläasteen idealle Raaka-aineet tutuiksi oppilaille -tietoiskuista, joita on tarkoitus tehdä vitriiniin ruokalistan lähelle.
“Kouluruokaryhmä on tehnyt taustatyötä ja kysellyt, mitä mieltä oppilaat ovat kouluruuasta. Esille nousi epätietoisuutta. Oppilaiden on tärkeä tietää, mitä ruoka sisältää ja miksi. Esimerkiksi miksi ympäristö- ja ravitsemussyistä kouluruokailussa on tarjolla ohraa riisin sijaan. Tietoiskut lisäävät kouluruuan arvostusta”, kertoo Hyrylän koulun kotitalousopettaja Lotta Piispanen.
Kilpailuun tuli paljon muitakin hyviä ideoita ja toiveita. Tilan viihtyisyyden lisäämiseksi ehdotettiin muun muassa oppilaiden yhdessä tekemiä soittolistoja, hämärää valaistusta, sermejä, akustiikkalevyjä ja kasveja.
Oppilaat toivoivat myös muutoksia ruuan tarjontaan, kuten salaatteja erillisinä raaka-aineina, maustepöytää ja jälkiruokaa perjantaiksi.
Koonti ideoista löytyy kampanjan sivuilta ruokakasvatus.fi/kouluravintolakisa.
Kouluruokalat ravintoloiksi -kilpailun toteutti Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry Vaasan Oy:n ja Amica-kouluravintoloista vastaavan Compass Group Suomen kanssa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





