Tässäkin luovuttu kotimaisesta: Finnair vaihtoi kaurapuuron irlantilaiseen
Finnairin mukaan kotimaasta ei löytynyt sopivaa tavarantoimittajaa. Lennoilla syödäänkin nyt irlantilaista puuroa.
Finnairin mukaan puuron kysyntä on kasvussa. Kansanedustaja Markku Siponen (kesk.) haluaisi kotimaisen vaihtoehdon takaisin. Kuva: Carolina HusuFinnair on vaihtanut lennoillaan myytävän puuron kotimaisesta irlantilaiseen.
Kansanedustaja Markku Siponen (kesk.) murehtii yhtiön ratkaisua Instagram-päivityksessään, ja pitää sitä erikoisena.
”Ruokavientiä ja kotimaisia brändejä ei edistetä näillä ratkaisuilla”, Siponen sanoo.
Siponen haluaa kotimaisen puuron takaisin. Hän luonnehtii irlantilaista puuroa huonoksi kopioksi alkuperäisestä. Sen makua ei Siposen mukaan voi edes verrata kotimaiseen vaihtoehtoon.
Finnairin viestintäpäällikkö Marjo Hämäläinen vastaa puurokysymyksiin sähköpostitse.
”Päivitimme lennonaikaista myyntivalikoimaamme viimeksi keväällä, ja päätös myyntivalikoimaan kuuluvan puuron toimittajavaihdoksesta on tehty tässä samassa yhteydessä. Yhdistimme kaikki myynnissä olevat instant-tuotteet eli kaurapuuron, kasvisbolognesepastan ja currynuudelit yhtenäisen Finnair-brändin alle ja niiden hankinnan yhdelle toimittajalle”, Hämäläinen kirjoittaa.
Hämäläisen mukaan lentokoneympäristössä valikoimassa voi olla vain rajallinen määrä vaihtoehtoja.
”Meidän on järkevää hankkia nämä kaikki kolme tuotetta samalta toimittajalta, jolla on tarjota meille lentokoneympäristöön sopiva, kannellinen pakkaus ja tosiaan kaikki kolme eri tuotetta yhdestä paikasta.”
”Uusi puuro on saanut myös paljon kehuja asiakkailtamme, mistä olemme tietysti todella iloisia.”
Hinta ei ollut tässä ratkaisussa määräävä tekijä, vaan tärkeintä oli mahdollisuus hankkia kaikki kolme instant-tuotetta yhdeltä toimittajalta.
”Toki kaikissa hankintapäätöksissämme tarkastelemme tuotteen perusominaisuuksien, kuten maku, lisäksi niin teknistä toimivuutta lentokoneympäristössä tarjottavaksi kuin myös liiketaloudellista näkökulmaa ja kannattavuutta.”
Hämäläisen mukaan asiakkaat ovat ottaneet uuden puurotuotteen hyvin vastaan, ja puuron myynti on viime aikoina kasvanut.
”Uusi puuro on saanut myös paljon kehuja asiakkailtamme, mistä olemme tietysti todella iloisia.”
”Meidän pitää yrityksenä huolehtia niin toimintamme kannattavuudesta, eri tuotteiden jatkuvasta toimitusvarmuudesta kuin myös asiakastarpeisiin vastaamisesta. Pyrimme suosimaan kotimaisia ja pohjoismaisia brändejä aina, kun se on mahdollista ja liiketaloudellisesti järkevää.”
Hämäläisen mukaan Finnair haki uusiin instant-tuotteisiin myös kotimaisia toimittajia.
”Emme valitettavasti löytäneet sopivaa toimijaa, joka pystyisi vastaamaan tärkeimpiin vaatimuksiin lentokoneympäristössä kaikkien kolmen tuotteen osalta. Ostamme kasvavassa määrin kotimaisia, pohjoismaisia ja eurooppalaisia tuotteita, ja suomalaisten tuotteiden osuus tuoteostoista on tänä vuonna yli 40 prosenttia.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







