Lapset Oatlyn mainoksen kohderyhmänä – mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen lapsiin kohdistuvasta Aktian mainonnasta tänä vuonna
Lapsiin kohdistuva mainonta on ruoka-alalla lisääntynyt, Pro Agrian puheenjohtaja katsoo.
Oatlyn mielestä sen kampanja ei kohdistu lapsiin. Kuva: Kuvakaappaus mainoksesta / Kuvitus: Juho LeskinenRuotsalainen kaurajuomavalmistaja Oatlyn on useissa sosiaalisen median viesteissä katsottu kohdistaneen maitoa koskevan mainoksensa lapsille.
Päättely perustuu Oatlyn Helsingin Sanomien (HS 26.10) etusivulla julkaiseman mainoksen tekstiin: ”Lähetämme kirjasen noin 250 000 suomalaiseen kotitalouteen, joissa on 6–12-vuotiaita lapsia. Lähetämme sen juuri tälle ikäryhmälle, koska ajatukset maidosta juurrutetaan mieliin jo varhain.”
Esimerkiksi Pro Agria Keskusten liiton toimitusjohtaja Harri Mäkivuokko kirjoitti Twitteriin, että lapsiin kohdistuva vaikuttaminen on ruoka-alalla lisääntynyt.
Asiasta ei ole toistaiseksi tullut valitusta mainonnan eettiseen neuvostoon, joka toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä, neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta kertoo.
Neuvosto on antanut tänä vuonna huomautuksen Aktian mainoksesta, jossa oli kuva lapsesta ja kysyttiin, "tuleeko nyt maailmanloppu". Neuvoston mukaan mainos voi herättää lapsessa ylimääräistä huolta. Vaikka mainoksen tarkoitus oli, ettei huolta syntyisi, siitä kerrottiin vasta mainoksen tekstissä, jota lapsi ei välttämättä lue.
Oatly pyrkii korjaamaan käsitystä maitomyytit-kampanjansa kohderyhmästä. Yhtiön Suomen myyntijohtaja Niina Kahra sanoo, että kampanjalla tavoitellaan lasten vanhempia, eikä 6–12-vuotiaita lapsia, joiden kotitalouksiin kirjanen on lähetty, Kauppalehti kertoo.
Oatly haluaisi myös Talouselämän korjaavan aiemmasta jutustaan lauseen, jossa kerrottiin, että ”Oatlyn lapsille suunnatussa kirjassa on 20 myytiksi väitettyä väitettä maidosta”. Lehden ei ole tarvinnut juttua korjata.
Kahran mukaan hänen pitää käydä keskustelu mainoksen tekstistä sen laatineen copywriterin kanssa.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

