Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • S-ryhmä laajentaa ruuan verkkokauppaa maakuntiin – vuoden lopussa noin 70 myymälää mukana

    Ruuan verkkokaupan myynti pyörii Suomessa arviolta reilussa 100 miljoonassa, mikä on noin 0,5 prosenttia koko ruokakaupasta. Verkkokaupan keskiostos on moninkertainen kivijalkaan verrattuna.
    Prisman kotiinkuljetus laajenee kattamaan koko pääkaupunkiseudun alue kerrallaan kevään aikana. Ruokakassit voi tilata kotiin jatkossa Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan, Tuusulan, Järvenpään sekä Hyvinkään alueilla.
    Prisman kotiinkuljetus laajenee kattamaan koko pääkaupunkiseudun alue kerrallaan kevään aikana. Ruokakassit voi tilata kotiin jatkossa Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan, Tuusulan, Järvenpään sekä Hyvinkään alueilla. Kuva: Lari Lappalainen

    Viime vuonna S-ryhmä oli suurin ruuan verkkokaupan suurin toimija.

    "Aiomme tuplata tämän vuoden aikana verkkokauppaverkostomme myymälät. Tämän vuoden lopussa meillä on noin 70 myymälää mukana. Kasvupotentiaalia on", kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo tiedotteessa.

    Ruuan verkkokaupan verkosto laajenee kaupungit ja Prismat edellä, mutta mukaan tulee myös pienempien paikkakuntien S-marketteja paikallisen tilanteen ja kysynnän mukaan, digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

    Vastikään ruuan verkkokauppapalvelu on avattu muun muassa Riihimäellä, Joensuussa, Kuopiossa, Kotkassa ja Oulun Limingantullissa. Jatkossa palvelua tarjoavat myös Iisalmen, Seinäjoen, Kokkolan, Vaasan, Pietarsaaren ja Ylivieskan Prismat.

    Niin lapsiperheet, yritykset kuin ikäihmisetkin tilaavat ruokaa verkosta.

    "Hyvät kokemukset verkkokaupasta houkuttelevat kokeilemaan verkko-ostamista. Moni päätyy tilaamaan ruokaostoksensa säännöllisesti verkosta. Verkkokaupan keskiostos on moninkertainen kivijalkaan verrattuna", Torniainen kertoo.

    S-ruokakauppojen foodie.fi-palvelussa otettiin alkuvuodesta käyttöön Älykäs ostoslista -palvelu, joka suosittelee ostohistoriaan perustuen lempituotteita ja nopeuttaa näin tilauksen tekemistä. Älykäs ostoslista poimii asiakkaan ostohistoriaan perustuen valmiiksi tuotteet, joita asiakas usein ostaa.

    "Älykäs ostoslista ehdottaa viikoittain ostettavat tuotteet ja ennakoi harvemmin ostettavien tuotteiden, kuten pesuaineiden tarvetta. Lisäksi verkkokauppa tuo inspiraatiota suosittelemalla uusia tuotteita kokeiltavaksi", Torniainen kertoo.

    S-ryhmässä on kehitetty ensimmäisenä Suomessa puheohjauksella toimivaa ostoslistaa. S-Ostoslista on puheella toimiva kauppalista, joka on käytettävissä iOS-sovelluksella.

    "Puheohjaus on jo valtavirtaa kansainvälisissä verkkokaupoissa, mutta suomalaisissa verkkokaupoissa tätä ei ole juurikaan nähty. Kehitämme nyt ostoslistaa, jota voi käyttää sekä myymälässä että yhdistää ruuan verkkokauppatilauksiin", kertoo Torniainen.

    "Noin puolet asiakkaista tekee kauppalistan etukäteen. Puheohjattava S-ostoslista helpottaa tätä perusrutiinia, kun tuotteet voi puhua ostoslistalle, joka järjestää ne automaattisesti tuoteryhmittäin. Ostoslistan voi jakaa toisten käyttäjien kesken ja ostoslistalle tehdyt muutokset päivittyvät reaaliaikaisesti", Torniainen kuvailee.