S-ryhmän marketkauppa ennätysvauhdissa, hotellit raskaasti tappiolla - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Talous

S-ryhmän marketkauppa ennätysvauhdissa, hotellit raskaasti tappiolla

Ruuan myynti ja rautakauppa lähes korvasivat S-ryhmän matkailu- ja ravintolamyynnin romahduksen koronakeväällä.
Kari Salonen
S-ryhmän pääjohtajan Taavi Heikkilän mielestä MaRa-alan arvonlisäveronalennus olisi alalle erittäin tärkeää.

S-ryhmän liiketulos tammi–kesäkuussa putosi noin kolmannekseen viime vuoden vastaavasta. Liiketulos jäi 35,4 miljoonaan euroon, kun se vuosi sitten oli 105,5 miljoonaa euroa. 70 miljoonan euron pudotuksen selittää kokonaan matkailu- ja ravintola-liiketoiminnan syvä pudotus koronapandemian, ravintoloiden sulkemisten ja maan rajojen sulkemisesta maaliskuun pulivälin jälkeen.

"Marketkauppa teki ennätystuloksen, tulosparannus oli 40 miljoonaa euroa, ja myös rautakauppa on edellä viime vuotta. Hotellit jäivät syvälle tappiolle", ynnäsi SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä ryhmän alkuvuoden tuloksen.

Kaupan liikevaihdon kehitys ja jakautuminen vastaavat pitkälti kilpailijan, aiemmin tuloksensa julkistaneen K-ryhmän ruoka- ja rautakaupan kehitystä: maan suurimmilla kauppaketjuilla meni näissä tuoteryhmissä varsin kovaa.

S-ryhmän kokonaismyynti laski prosentin tammi–kesäkuussa – "Ei sen enempää, kiitos marketkaupan", Heikkilä siunasi ryhmän päivittäistavarakaupan kehitystä.

Koko S-ryhmän veroton vähittäismyynti supistui alkuvuonna yhden prosentin ja oli vajaat 5,6 miljardia euroa.

Etätyöt, koulujen sulkemiset, liikematkailun loppumine, verkkokaupan asioinnin kasvu, ravintoloiden sulkemiset määräajaksi valtioneuvoston päätöksellä.... nämä kaikki tekijät vaikuttiivat S-ryhmän alkuvuoteen.

Koronalla ja siihen varautumisella sekä suomalaisten ostovoiman kehittymisellä on vaikutuksensa kauppaan myös loppuvuonna.

"Maksuvalmius, vakavaraisuus, likviditeetti ja tuloksentekokyky korostuvat yritysten johtamisessa" pääjohtaja Heikkilä totesi ryhmän verkossa pitämässä tulostiedotustilaisuudessa.

S-ryhmän kuvauksen mukaan ruuan verkkokauppa "räjähti keväällä". Ryhmän käytössä oleva verkkokauppojen määrä yli kaksinkertaistui. Vuoden alussa keräilymyymälöitä oli 30 ja nyt niitä on 72. Suhteellinen osuus verkkokaupassa on suurin pääkaupunkiseudulla.

Ryhmän matkailu- ja ravintolaliiketoiminta olivat vielä alkuvuonna viime vuotta edellä sekä myynnissä että tuloksessa, kertoi Harri Ojanperä, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujohtaja.

"Tuli korona, iski kuin salama kirkkaalta taivaalta", pitkän uran hotelli ja MaRa-liiketoiminnassa tehnyt Ojanperä tuntemuksiaan viime maaliskuussa.

"Myynti pysähtyi kuin seinään."

Vielä kesäkuussakin S-ryhmän MaRa-liiketoiminnan myynnistä oli poissa. Ryhmän hotelleista oli maaliskuussa peräti 30 suljettuna asiakkaiden puutteen vuoksi. Tänään pääkaupunkiseudun hotelleista viisi on vielä kiinni ja ravintoloista on vain yksittäisiä suljettuna.

Korjattu 7.8.2020 kello 12:44: S-ryhmän marketkaupan tulosparannus oli 40 miljoonaa euroa, ei tulos.

Lue lisää: Maan suurimmat hotelliketjut tuskailevat talouden sulkutilaa: "Koko Suomen varauskantamme mahtuisi yhteen keskikokoiseen hotelliin"

Lue lisää

Suomessa 105 uuttaa koronatartuntaa – Tartuntojen lähde tiedossa Husin alueella vain murto-osalla

Maski suojaa myös maalla

Koronaepidemia kiihdyttää vauhtiaan – kansalaiset laistavat suosituksia maskien käyttämisestä

THL: Jos koronaepidemia etenee kiihtymisvaiheeseen, maskia suositellaan lukioissa ja ammattikouluissa