
VR:n uusi hinnoittelu uhkaa ajaa ihmiset pois raiteilta, vaikka tarkoitus oli päinvastainen – Joissain tapauksissa halvempi kulkuväline olisi oma auto tai jopa lentokone
VR uudisti hinnoittelun periaatteitaan keväällä siten, että halvimmat matkat ovat entistä halvempia ja kalliimmat vieläkin kalliimpia. Yhtiön mukaan tarkoitus ei ole lisätä liikevoittoa, vaan saada ihmisiä lisää raiteille. Uusi malli kuohuttaa kuluttajien keskuudessa.
VR:n matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Toukokuun matkustajamäärät ovat lisääntyneet 13 prosentilla vuoden 2022 toukokuuhun verrattuna. Kuva: Carolina HusuVR uudisti dynaamista hinnoittelujärjestelmäänsä keväällä. Hinnoitteluperiaatteessa yhdellä junavuorolla ja matkustajaluokalla voi olla tietty määrä eri hintatason lippuja, joista halvimpien myydessä loppuun tarjolle tulee uusi kalliimpi hinta.
Keväällä 2023 VR ilmoitti lisäävänsä enemmän uusia hintatasoja kaukoliikenteen lippuihin. Tämän vuoksi saatavilla on yhä edullisempia matkoja, mikäli matkan varaa tarpeeksi etukäteen. Vastaavasti kalliimmat liput ovat yhä kalliimpia, jos ne varaa lähellä matkan aloitusajankohtaa.
Linjaus on näkynyt kuluttajille varsinkin nyt, kun Marinin hallituksen päätös vapauttaa julkiset kulkuvälineet väliaikaisesti arvonlisäverosta loppui huhtikuun lopussa ja 10 prosentin korotus tuli takaisin hintoihin.
Esimerkiksi kahden päivän varoitusjalla varattu lippu Helsingistä Ouluun kustantaa matkailijalle miltei 100 euroa, kun kaksi viikkoa etukäteen varaava voi päästä matkasta reilulla 20 eurolla.
Näin siis samaan junaan voi päätyä matkustajia, jotka ovat maksaneet normaalista Eko-luokan matkastaan jopa useiden kymmenien eurojen eron. Joissain tilanteissa matkustajalle halvempi kulkuväline voi olla oma auto tai jopa lentokone, jos matkan varaa viime hetkellä.
Marinin hallituksen päätös viime syksynä vapauttaa julkiset kulkuvälineet väliaikaisesti arvonlisäverosta loppui huhtikuun lopussa, ja 10 prosentin arvonlisävero tuli takaisin hintoihin. Kuva: Carolina HusuVR onnistui vuodelle 2022 nostamaan liiketoimintansa voitolliseksi ja vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä yhtiö on nelinkertaistamassa liikevoittonsa vuoden loppuun mennessä.
Yhtiön julkaiseman kasvustrategian mukaan se pyrkii parantamaan tuloksellisuuttaan 250 miljoonalla eurolla vuoteen 2027 mennessä.
VR:n kaukoliikennejohtaja Piia Tyynilän mukaan VR:n tarkoitus uudessa hinnoittelussa ei ole maksimoida yhtiön tulosta, vaan saada ihmisiä enemmän raiteille.
”Meidän ensisijainen tavoitteemme on lisätä junaliikenteen suosiota hintaluokkien lisäämisellä”
”Ymmärrämme yhteiskunnallisen asemamme. Meidän ensisijainen tavoitteemme on lisätä junaliikenteen suosiota hintaluokkien lisäämisellä, ei kasvattaa liikevoittoamme.”
Tyynilän mukaan hintaluokkien lisäämisellä kahdeksasta 25:een pyritään ohjaamaan kysyntää hiljaisempiin vuoroihin, jotka ovat halvempia. Hintatietoiset kuluttajia voitaisiin saada näin enemmän liikkumaan junilla.
Yhtiön mukaan sekä junien täyttöaste että varaamisajankohta vaikuttaa lipun hintaan. Myös ennustettu kysyntä vaikuttaa: vaikka juhannuksen juniin lippuja ei olisi myyty sadoittain, yhtiö saattaa nostaa ennusteen mukaan lippujen hintoja.
Kaukoliikennejohtajan mukaan yhtiö ymmärtää, että kaikki matkustajat eivät voi varata matkoja riittävästi etukäteen. Tyynilän mukaan hinnat voivat kuitenkin vaihdella myös päivien sisällä.
Tyynilä vakuuttaa, että joka hetki raiteilla kulkee käytännössä maksimikapasiteetti, sillä osa vaunuista ja vetureista on aina myös huollossa.
”Pyrimme ajoittamaan huoltoja niin, että ruuhkaisimpina aikoina voimme hieman lisätä kapasiteettia. Esimerkiksi juhannukselle olemme lisänneet kapasiteettia kymmenellä vaunulla päivässä.”
VR ei pyynnöistä huolimatta avaa kuitenkaan tämän kaluston täyttöastetta julkisuuteen. Kokenut junamatkailija ei tarvitse olla todetaakseen, että vain ruuhkaisimpina aikoina täyttöaste on suurimmillaan.
Kapasiteetin esteenä on myös Suomen rataverkoston heikko kunto. Tyynilän mukaan ratatyöt estävät junien huippunopeuksien käytön, ja vain joillain lyhyillä rataosuuksilla maksiminopeutta voidaan käyttää. Tyynilä muistuttaa, että rataverkkoon investointi auttaisi myös kapasiteetin lisäämisessä.
”Toivomme, että rataverkkoon panostettaisiin lähivuosina merkittävästi. Vain sen avulla on mahdollista kasvattaa junamarkkinoita ja lisätä ihmisiä raiteille. Se myös auttaisi saamaan kilpailua rautateille, johon myös VR suhtautuu myönteisesti.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








