Valio hamuaa suurempaa siivua viennistä
Valio hakee kasvua kansainvälisiltä kuluttajamarkkinoilta.
”Valio on vienyt kuluttajatuotteita Suomen lähimarkkinoille jo vuosia. Yhdysvalloissa Finlandia-tuotemerkillä on myyty juustoa kuluttajille 1950-luvulta lähtien. Valiolla on myös pitkät perinteet juuston, teollisuustuotteiden ja innovaatioiden myynnissä meijeri- ja ruokateollisuuden käyttöön maailmanlaajuisesti”, johtaja Tuomas Salusjärvi sanoo.
”Nyt haemme merkittävää kasvua kansainvälisiltä kuluttajamarkkinoilta. Viennillä on jatkossa entistäkin tärkeämpi rooli Valion kasvun ja menestyksen kannalta.”
Valio esittelee nyt ensimmäistä kertaa kuluttajatuotteitaan maailmanlaajuisesti. Valion laktoosittomat maitojuomat ja maitojauheet ovat esillä ruoka-alan suurimmassa messutapahtumassa Anugassa Kölnissä lokakuussa.
Vientiin suunnitellut maidot ovat iskukuumennettuja ja säilyvät siten useita kuukausia. Aasiaan markkinoidaan maitojauheita, sillä siellä nestemäinen maito on tapana valmistaa liukenevasta maitojauheesta.
Kilpailussa Valio pärjää tarjoamalla jotain sellaista, mitä muilla yrityksillä ei ole, Salusjärvi sanoo. Hinnalla ei pystytä kilpailemaan.
Kilpailuetuna pidetään myös pohjoista tuotantoympäristöä sekä jäljitettävyyttä. Arvostusta maailmalla herättää myös gm-vapaus.
Valio on Suomen suurin elintarvikkeiden viejä. Sen liikevaihdosta 25 prosenttia tulee viennistä.
Kiina on nyt volyymiltaan Valion suurin vientikohde.
Tuure Kiviranta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
