Pohjanmaan radat saatava kuntoon
Seinäjoen seudun elinkeinokeskus järjesti 26.11. yhdessä Kaskisten kaupungin kanssa rataseminaarin. Tilaisuudessa oli erittäin yhteistyöhenkinen tunnelma, radan merkitys alueelle oli ymmärretty.
Kokouksen alustajat tiedostivat toimivien yhteyksien tärkeyden ja uskoivat vahvasti radan kunnostuksen myönteiseen vaikutukseen.
Rata toisi lisää liikennettä ja toiminnallisuutta yrityselämälle sekä radanvarren kunnille. Alueen elinkeinoelämän kehittämiselle olisi radan peruskorjauksen jälkeen entistä paremmat edellytykset.
Radan varrella on runsaasti erilaisia mahdollisuuksia. Kuntien kommenttipuheenvuoroissa nähtiinkin tärkeänä radan varrella olevien lastauspaikkojen, kuten Teuvan, säilyttäminen. Kaikille radan merkitys ei ole kuitenkaan selviö.
Poikkeuksen puheenvuorossaan teki radan suurimman käyttäjän, Metsäliiton, edustaja Paavo Iittiläinen. Hieman kärjistettynä hän ilmoitti puheenvuorossaan, ettei Suupohjan radan peruskorjauksesta ole mitään hyötyä metsäliittolaisille yrityksille.
Kannanotto on yllättävä. Pohjanmaa ja eritoten Etelä-Pohjanmaa on perinteisesti Metsäliiton vahvaa toiminta- ja tukialuetta.
Puheenvuorosta voisi ymmärtää, ettei Metsäliitto ole tulevaisuudessa investoimassa mitään suurempaa alueelle.
Olemme vakuuttuneita siitä, että toimivat liikenneyhteydet ovat yksi tärkeimmistä perusedellytyksistä uusille investoinneille. Sikälikin ihmettelemme yhtiön edustajan kantaa. Metsäliittolainen yritysrypäs on tällä hetkellä ylivoimaisesti suurin radan käyttäjä.
Kaskisissa toimii vielä useita yrityksiä, joiden omistuspohja on metsäliittolainen. Yrityksistä mainittakoon muun muassa Metsä Board, Metsä Wood ja Silva Shipping.
Väistämättä tulee mieleen ajatus, että Metsäliiton tarkoitus on ajaa edelleen alas teollisuuttaan Pohjanmaalla, vaikka toimintaedellytykset alueella ovat hyvät.
Me allekirjoittaneet olemme miettineet, mitkä ovat osuuskunnan tarkoitusperät. Herää väistämättä kysymys, eivätkö Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa ole enää houkuttelevia investointikohteita. Jos näin on, mitä pitäisi parantaa?
Me emme ymmärrä tällaisen viestin antamista radan kunnossapidosta vastaaville päättäjille. Muita puuta käyttäviä investoijia alueelle luulisi löytyvän.
Pohjanmaan maakunnista löytyy niin puuvaroja, monipuolista metsäalan osaamista kuin yhteistyöhalukkuuttakin. Tulevaisuus on uusiutuviin luonnonvaroihin perustuvien tuotteiden. Näitä ei saada maailmalle ilman toimivia liikenneyhteyksiä.
Jussi Sillanpää
Kaskisista kajahtaa -kansanliike
Rata toisi lisää
liikennettä ja toiminnallisuutta yrityselämälle
sekä radanvarren kunnille.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
