Liikennepoliisia tarvitaan maaseudullakin
Oulun poliisin viesti maakunnissa liikkuville on tyrmäävä. Myös taajamien ulkopuolella asuvilla on oikeus kokea, että liikkuminen maanteillä on turvallista ja väärinkäytöksiin puututaan.
Oulun poliisilaitoksen liikennevalvontayksikkö tarkastamassa puutavaralastissa olevaa kuorma-autoa. Kuva: Kari LindholmOulun poliisilaitos antoi pikkujoulukauden kunniaksi kyseenalaisen lahjan kaikille niille maakunnassa teillä liikkuville, jotka eivät piittaa liikennesäännöistä. 38 kunnan alueella toimiva poliisilaitoksen lokakuussa tekemän linjauksen mukaan marras- ja joulukuun aikana liikennevalvontaryhmät eivät liiku viittätoista kilometriä etäämmälle Oulun, Kajaanin ja Kuusamon sekä alueen eteläosan kattavan Jokilaaksojen toimipaikoistaan. (MT 13.11.) Yksinkertaisella matematiikalla tämä linjaus tarkoittaa käytännössä sitä, että yli 61 000 neliökilometrin alueesta valvontaa tehdään vain 2 800 neliökilometrin alueella.
Erilaisia liikennerikkomuksia harrastavat saavat siis loppuvuoden temmeltää varsin rauhassa etenkin Oulusta suoraan itään itärajalle yltävällä kaistaleella. Kiinni jäämisen riski on tietoisella päätöksellä kutistettu käytännössä olemattomaksi. Ilman kärähtämisen pelkoa saavat ajella erilaisten päihteiden käyttäjät, ylinopeutta hurjastelevat, ajokiellossa olevilla autoilla kulkevat kuin ylikuormattu raskas liikennekin.
Oulun poliisin raskaan liikenteen valvontaryhmän ylikonstaapeli Markku Nygård kertoo MT:n haastattelussa laitoksen antaneen lokakuussa sisäisen ohjeen, jonka mukaan loppuvuoden aikana laitokselle ei saisi koitua maksettavaksi matkarahakorvauksia. Oulun poliisilaitoksen ylikomisarion Tommi Heikkilän mukaan taas matkarahasäästöt eivät ole päätöksen syy vaan seuraus. Heikkilän mukaan taajamissa ”veronmaksajat haluavat lisää valvontaa”. Tätä väitettä tuskin kukaan kiistää. Se ei silti poista tosiseikkaa, että poliisin valvontaa ja läsnäoloa halutaan ja tarvitaan – ja siihen on myös oikeus – taajamien ulkopuolellakin.
Poliisin tilastojen mukaan 95 prosenttia raskaan liikenteen kuljettamista ylikuormista liikkuu nimenomaan maaseudulla. Epäilemättä tavara liikkuukin tehokkaasti loppuvuoden aikana, kun kiinnijäämisriski on poliisin linjauksen vuoksi olematon merkittävästäkään ylikuormasta muutenkin heikossa jamassa olevalla tiestöllä. Lisäksi ylikuormat ovat yksi harmaan talouden ilmiöistä, Oulun poliisin Nygård muistuttaa. Kymmenen prosentin ylikuormilla joka kymmenen kuorma on kuljettajalle ”ilmainen”.
Vaikka Suomen laajalla maaseudulla mahdollisuus poliisin kohtaamiseen on tähänkin asti ollut varsin pieni, jo pelkkä mahdollisuus pitää valtaosan väestä kaidalla tiellä. Nyt tehty linjaus antaakin maaseudun väelle huolestuttavan viestin.
Poliisin valvontaa ja läsnäoloa halutaan ja tarvitaan taajamien ulkopuolellakin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





