Lemmikkitarvikeyhtiö Mustin tulos romahti – ihmisten halukkuus hankkia lemmikkejä vähentynyt
Ilmiö, jossa ihmiset kohtelevat lemmikkejään perheenjäseninään, on tilapäisesti tasaantunut, Mustin toimitusjohtaja arvioi.
Musti Groupin mukaan hiljaista katsauskautta heikensivät kesälomakausi ja kuluttajien heikko luottamus. Kuva: LEHTIKUVA / Heikki SaukkomaaLemmikkitarvikeketju Musti Groupin liikevoitto pieneni huhti–kesäkuussa 1,7 miljoonaan euroon, kun vuosi sitten se oli 9,9 miljoonaa euroa. Liikevaihto pysyi lähes ennallaan. Se oli huhti–kesäkuussa 104 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja David Rönnberg kertoo yhtiön jatkavan vakaasti kasvattaen asiakaskuntaa ja markkinaosuutta. Hänen mukaansa hiljaista katsauskautta heikensivät kesälomakausi ja kuluttajien heikko luottamus.
Yhtiön oikaistu ebita-liikevoitto laski lähes 60 prosenttia 3,9 miljoonaan euroon. Vuotta aiemmin se oli 9,5 miljoonaa euroa.
Huhti–kesäkuussa yhtiö investoi parempaan asiakaskokemukseen, avasi kuusi uutta myymälää ja teki kohdistettuja hinta- ja kampanjatoimia.
”Toimenpiteet ovat parantaneet asiakastyytyväisyyttä, vaikka ovatkin vaikuttaneet myynnin jakaumaan, kasvuun ja kannattavuuteen”, sanoo Rönnberg tiedotteessa.
Rönnbergin mukaan liiketoimintaympäristö pysyi haastavana. Esimerkiksi ilmiö, jossa ihmiset kohtelevat lemmikkejään perheenjäseninään (pet parenting), on tilapäisesti tasaantunut. Siihen on vaikuttanut yleinen kulutuskysyntä ja ihmisten vähentynyt halukkuus hankkia uusia koiran- tai kissanpentuja.
”Pentujen määrät ovat alkaneet normalisoitua vakiintuneelle tasolle poikkeuksellisen koronaperiodin jälkeen. Viimeisimmän datan perusteella odotamme, että markkinat ovat palautumassa pitkän aikavälin trendiin.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
