Kilpailuvirasto arvosteleekaupan vahvaa asemaa
Kilpailuvirasto suitsii päivittäistavarakauppaa vahvan ostaja-aseman käytöstä. Viraston tuoreen selvityksen mukaan kaupan vakiintuneet tavat, kuten erilaiset markkinointimaksut, vaikuttavat ruuan hintaan.
Kauppa siirtää myös riskiä teollisuudelle. Esimerkiksi leipomot kärsivät vanhentuvien tuotteiden takaisinostovaateesta.
MTK vaatii, että kyseenalaisista käytännöistä kaupan ja teollisuuden välillä päästään eroon pikaisesti. Toiminnanjohtaja Antti Sahin mukaan kauppa kyykyttää muuta ruokaketjua.
”Päivittäistavarakaupan vahvistuva ostajavoima heikentää teollisuuden ja maataloustuottajan asemaa. Ilmiö vääristää kilpailua ja siitä kärsii myös kuluttaja.”
Sahin mielestä toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä pikaisesti.
”Jos kauppa ei voi itse ratkoa ongelmiaan, valtiovallan on puututtava asiaan.”
MTK:n tarjoaa yhdeksi ratkaisuksi kauppa-asiamiestä Britannian malliin. Asiamies puuttuu epäreiluihin sopimusehtoihin teollisuuden ja kaupan välillä.
Päivittäistavarakaupan mielestä kaupan sääntelyä purkamalla edistettäisiin tehokkaimmin kilpailua.
”Tästä hyötyisi myös kuluttaja. Keskeisiä sääntelyn pullonkauloja ovat kaupan rakentamiseen ja alkoholin vähittäismyyntiin liittyvät kysymykset. Nykyisin kaupan sääntely on Suomessa OECD-maiden tiukimpia”, toteaa Osmo Laine.
Laine huomauttaa, että kilpailuvirasto ei havainnut yksiselitteisesti kiellettyjä, vakavia kilpailunrajoituksia kaupan ja tavarantoimittajien yhteistyössä. Sivu 9
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
