”Syövät suomalaisyritysten elinvoimaa” ‒ Krääsätalous kuriin -aloite suitsisi kiinalaisia verkkokauppoja
Krääsätalous kuriin -kansalaisaloite vaatii, että eduskunta ryhtyy toimenpiteisiin ultrapikamuodin ja krääsäkaupan epäreilun aseman rajoittamiseksi Suomessa.
Vastuullisuuden puutteesta kritisoitujen verkkokauppojen toimintaan on vaikea puuttua. Kuva: Aatu Jaakkola”Kiinalaiset krääsäverkkokaupat, kuten Temu ja Shein, ovat vieneet kertakäyttökulutuksen kestämättömyyden uudelle tasolle ja syövät suomalaisyritysten elinvoimaa sekä vaarantavat ympäristön, työntekijöiden oikeudet ja kuluttajien turvallisuuden.”
Näin perustelee aloitettaan Krääsätalous kuriin -adressi.
Aloitteessa halutaan kieltää ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonta ja markkinointi.
”Lisäksi vaadimme eduskuntaa selvittämään mahdollisuutta vaikuttaa krääsäkaupan kasvuun verotuksen keinoin.”
Kuluttajille ei tarjota selkeää tietoa palautusoikeuksista tai hyvityksistä.
Krääsäverkkokauppojen, kuten Temun ja Sheinin, mainontatavat aiheuttavat merkittäviä ongelmia kuluttajien oikeuksille ja markkinoiden reiluudelle.
Siihen on ollut vaikea puuttua nykyisen lainsäädännön puitteissa.
Lista epäkohdista on pitkä: ”Kuluttajille uskotellaan, että tuotteet ovat alennuksessa, vaikka kyseessä ei ole aito tarjous.
Krääsäverkkokauppojen markkinointi hyödyntää kiireen tuntua esittämällä, että tuotteita on "rajoitetusti jäljellä".
Kuluttajille ei tarjota selkeää tietoa palautusoikeuksista tai hyvityksistä. Usein vasta tilauksen loppuvaiheessa selviää, että ostosten on ylitettävä tietty vähimmäisarvo.
Alustoilla ei kerrota, miten arvostelujen aitous on varmistettu. Kuluttajille saatetaan esittää epäaitoja tai manipuloituja käyttäjäkokemuksia.
Kuluttajille ei tarjota helppoa tapaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun tai tehdä valituksia, mikä heikentää heidän oikeusturvaansa.
Näiden käytäntöjen seurauksena kuluttajat joutuvat tilanteisiin, joissa heidän oikeuksiaan rikotaan ja heitä manipuloidaan epäeettisillä tavoilla.
Suomessa toimiva Mainonnan eettinen neuvosto ei voi puuttua kiinalaisten verkkokauppojen mainontaan, sillä ne toimivat kansallisten säädösten ulkopuolella.
Tämä tilanne korostaa tarvetta rajoittaa tällaista markkinointia lainsäädännöllä ja suojella kuluttajia sekä edistää reilua kilpailua.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



