Ruotsi Atrian tuloshelmi, Venäjä murheenkryyni
”Olosuhteisiin nähden hyvä”, luonnehtii Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn konsernin torstaina julkistettua heinä–syyskuun tulosta.
Konsernin kolmannen vuosineljänneksen liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 15,6 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 14,5 miljoonaa.
”Ensimmäinen vuosineljännes oli tahkoamista, mutta toinen ja kolmas menivät paremmissa merkeissä”, Gröhn totesi.
Yhtiö arvioi koko vuoden liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä jäävän kuitenkin selvästi pienemmäksi kuin viime vuoden 37 miljoonaa euroa.
Atria Suomen heinä–syyskuun liikevaihto kasvoi 238,5 miljoonaan euroon Saarioisilta ostettujen liiketoimintojen sekä lisääntyneen siipikarjanrehujen myynnin takia.
Hintakilpailu on Gröhnin mukaan kireä. Painetta lisäävät sekä kuluttajien heikentynyt ostovoima että Venäjän lihantuontikiellosta johtuva lihan ylitarjonta EU-markkinoilla.
Atria onnistui kuitenkin hyvin grillaussesongin myynnissä.
”Kesäjaksolla olimme markkinajohtaja niin kuluttajapakatussa lihassa, siipikarjassa, leivänpäällisissä kuin ruokamakkaroissakin”, Gröhn kertoo.
Atrian oman arvion mukaan sen kokonaismarkkinaosuus Suomessa oli heinä–syyskuussa 28 prosenttia.
Luku on hiukan pienempi kuin viime vuonna. Gröhnin mukaan yhtiö hakee kuitenkin enemmän tulosta kuin markkinaosuutta.
Atria Suomen heinä–syyskuun liikevoitto oli 11,8 miljoonaa euroa, kaksi miljoonaa vertailujaksoa parempi.
Atria Skandinaviaa Gröhn luonnehtii tulosmielessä helmeksi. ”Ja uskomme, että se sellaisena pysyykin.”
Skandinavian liikevaihtoa rasittivat kokonaismarkkinoiden nihkeä kasvu sekä kaupan omien tuotemerkkien vahvistunut markkina-asema. Ruotsissakin Atria on menettänyt hiukan markkinaosuuttaan, mutta hinnalla sitä ei haluta vallata.
Pluspuolella olivat kustannustehokkuuden parannus sekä vakaat raaka-ainehinnat.
Skandinavian heinä–syyskuun liikevoitto oli 5,9 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna vastaavaan aikaan oli 4,7 miljoonaa euroa.
Atria Venäjän heinä–syyskuun liikevaihtoa söivät kuluttajien ostovoiman ja vähittäiskaupan myynnin heikentyminen sekä yhtiön luopuminen alkutuotannosta viime vuoden lopulla. Heinä–syyskuun liiketulos oli miinuksella 1,5 miljoonaa euroa.
Venäjän EU-maille asettama sianlihan tuontikielto ja ruplan kurssin heikkeneminen ovat nostaneet sianlihan hintaa Venäjällä yli 50 prosenttia vuodenvaihteeseen verrattuna. Raaka-ainekulujen nousun siirtäminen hintoihin on vaikeaa, kun venäläiskuluttajien ostovoima jatkuvasti heikkenee.
Atria Baltian heinä–syyskuun liikevoitto painui 0,1 miljoonaan euroon. Grillaussesongin aikaan Atrian omien tuotemerkkien myynti sujui hyvin, mutta kireä hintakilpailu söi tulosta.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
