
Joukkoliikenteen lakko hankaloittaa kymmenientuhansien ihmisten arkea Jyvässeudulla – ”Ymmärrän lakon syyt, mutta toivon sen pian loppuvan”
Jyväskylän seudun paikallisliikenteen kymmenistä Linkki-linjoista enää kahdella liikennöidään tänään.Jyväskylä
Vielä eilen tiistaina linja-autot kulkivat Linkki-linjoillaan Jyväskylässä normaaliin malliin. Tänään keskiviikkona joukkoliikenne on lakannut lähes kokonaan linja-autoalan lakon takia. Kuva: Petteri KivimäkiTänään keskiviikkona Suomen suurimmilla kaupunkiseuduilla alkanut linja-autoliikenteen lakko vaikuttaa huomattavan määrän ihmisiä arkeen.
Bussilakon toteutuminen varmistui, kun Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT hylkäsi sovintoesityksen linja-autoalaa ja huoltokorjaamoita koskevassa työriidassa.
Jyväskylän seudun paikallisliikenteen kymmenistä Linkki-linjoista enää kahdella liikennöidään tänään, vahvistaa Jyväskylän kaupungin joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Petri Laaksonen (kok.).
”Linjat 5 ja 5K liikennöivät sen takia, että ovat eri yhtiön alaisuudessa. AKT:n alaiset yhtiöt ovat nyt kaikki lakossa. Lisäksi etupäässä ikäihmisten käyttämä, tilattava Linkki-VIP on edelleen toiminnassa”, Laaksonen kertoo.
Linkki-VIP on Jyväskylän kaupungin tarjoama palvelu, jossa huonosti arjessaan liikkumaan pääsevät kaupunkilaiset voivat tavallisen bussimatkan hinnalla kutsua minibussin kotiinsa.
Jyvässeudun joukkoliikenne kattaa keskuskaupunki Jyväskylän lisäksi myös alueita lähikunnista Laukaasta ja Muuramesta.
”Jyvässeudulla noin 36 000 ihmistä käyttää päivittäin arkiliikenteessä joukkoliikenteen palveluita. Kuukaudessa Linkillä tehdään yli 800 000 matkaa”, Laaksonen toteaa.
Arvioilta 200–300 linja-autonkuljettajaa osallistuu Jyvässeudulla tällä hetkellä lakkoon.
”Normaalisti Jyvässeudun joukkoliikenteessä on liikenteessä sata autoa, nyt vain neljä.”
Mika Suomela kulkee arkisin töissä bussilla. Paitsi tänä aamuna, kun bussi ei tullutkaan. Kävelymatkaa kotoa työpaikalle on reilut viisi kilometriä yhteen suuntaan. Kuva: Petteri KivimäkiOppisopimuksella hoiva-avustajaksi opiskeleva jyväskyläläinen Mika Suomela taittaa työmatkansa bussilla.
Ristonmaalta Suomelan kotoa Kuokkalan kaupunginosassa sijaitsevaan palvelutaloon on matkaa noin viisi kilometriä yhteen suuntaan.
”Tänä aamuna ei bussi sitten tullutkaan, joten lähdin kävelemään töihin vähän ennen puoli kuutta aamulla. Niin kauan kuin lakko jatkuu, joudun kävelemään työmatkat. Se tekee yhteensä yli kaksi tuntia kävelyä päivässä”, Suomela harmittelee.
”Lakkoa en sinänsä hyväksy mutta ymmärrän, että asia on kaksijakoinen. Tiedostan toki, että lakko on seurausta siitä, että työmarkkinaneuvottelut jumittavat laajemmassa mitassa”, Suomela pohtii.
Hän löytää arkielämäänsä hankaloittavasta tilanteesta myönteisiäkin puolia.
”Voihan sen kääntää voimavaraksikin, että nyt tulee väkisinkin harrastettua paljon arkiliikuntaa. Mutta pidemmän päälle tällainen järjestely olisi kyllä todella epäkäytännöllinen. Bussilla matkaan menee yhteen suuntaan 20 minuuttia”, Suomela laskee.
Säynätsalolaiset Anna Kaukonen ja Jouni Takkinen toivovat, että työmarkkinaosapuolet löytäisivät pian neuvottelusovun, ja linja-autoalan lakko sen myötä päättyisi. Kuva: Petteri KivimäkiJyväskylän keskustasta 18 kilometrin päässä sijaitsevassa Säynätsalon taajamassa linja-autoliikenteen lakko vaikuttaa monien ihmisten elämään.
”Kyllähän tämä ihmisiä eriarvoistaa. Ne, joilla ei ole omaa autoa, ovat joukkoliikenteen eli käytännössä bussivuorojen varassa asioidessaan kaupungin keskustassa”, Säynätsalo-seuran puheenjohtaja Jouni Takkinen sanoo.
”Sinänsä on onni onnettomuudessa, että nyt juuri Keski-Suomessa on hiihtolomaviikko. Kun yläkoulu on siirtynyt täältä Keljonkankaalle, on se nuorilla lisännyt todella paljon bussiliikenteen käyttöä. Jos lakko jatkuu vielä ensi viikollakin, niin se mutkistaa asioita lisää, ei vähiten koululaisten osalta”, Takkinen toteaa.
”Opiskelijoiden ja eläkeläisten lisäksi myös huomattava osa Jyvässeudun työssäkäyvistä käyttää linja-autoa työmatkoillaan”, Takkinen huomauttaa.
Säynätsalossa asuva eläkeläinen Anna Kaukonen joutui perumaan suunnitellut menonsa Jyväskylän keskustaan lakon takia.
”Miun piti tänään mennä kaupunkiin ostamaan pääsiäiskorttitarpeet. Eipähän sitten lähdettykään shoppailemaan. Jos olisi pakko päästä käymään kaupungissa, pitäisi keskustassa asuvan isäni varmaan tulla hakemaan minua täältä”, Kaukonen sanoo.
Kaukosta harmittaa monien ihmisten työmatkojen hankaloituminen.
”Kaverini asuu Kuokkalassa ja käy Savelassa töissä. Kävelyhommiksi menee.”
Anna Kaukonen kertoo kuitenkin myös ymmärtävänsä lakkoilijoita.
”Ymmärrän kyllä lakko-oikeutta, demari kun olen. Kyllähän bussikuskeilla on hankalaa, heitä on liian vähän. Mutta samalla myös vähän suututtaa, kun naisvaltaisella hoiva-alalla pistettiin ihmiset heti pakolla töihin, mutta miesvaltaisella kuljetusalalla niin ei tapahdukaan.”
Jouni Takkinen kertoo ymmärtävänsä syitä lakon takana.
”Toivon kyllä lakon pikaista loppumista sitä kautta, että työmarkkinaosapuolten neuvotteluissa päästään sopimukseen.”
Jyväskylän seudun lisäksi linja-autoliikenteen lakko koskee pääkaupunkiseutua, Turun seutua, Tampereen seutua, Porin seutua, Hämeenlinnaa, Lahden seutua, Porvoota, Kotkaa ja Kymenlaaksoa, Lappeenrantaa, Mikkeliä ja Etelä-Savoa, Kuopion seutua, Joensuun seutua, Oulua sekä Rovaniemeä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







