Osuustoimintapankki
Pankkikilpailu kiristyy, kun osuuskaupan S-Pankki ja Lähi-Tapiolan omistama Tapiola Pankki yhtyvät. Uusi pankki on vielä pikkutekijä henkilölainoissa, mutta sen potentiaalinen asiakaspohja on vahva. S-pankilla on myös valmiina koko maan kattava jakeluverkosto, mistä on melkoinen etu, vaikka pankkitoiminta onkin siirtynyt verkkoon.
Tapiolan ja S-ryhmän yhteistyölle löytyy aatteellinen pohja osuustoiminnasta. Silti keskinäisen vakuutusyhtiön ja osuuskaupan yhteistyö tyssäsi muutama vuosi sitten bonusasiassa. Nyt Tapiola ja S-ryhmä ovat kuitenkin löytäneet toisensa uudelleen.
S-ryhmällä on 2,3 miljoonaa jäsenasiakasta, mikä on merkittävä asiakaskunta myös uudelle pankille. S-Pankki pyrkii merkittäväksi rahoittajaksi sekä yritysrahoituksessa että yksityishenkilöiden raha-asioiden hoitajana. S-Pankki osti myös vain vähän aikaa sitten pankkiiriliike Fimin.
Tapiolan ja S-ryhmän liikeideat ovat pohjimmiltaan hyvin samanlaisia, molemmat ovat asiakasomisteisia eli osuustoiminnallisia yrityksiä. Tapiola on kilpaillut menestyksellisesti omalla konseptillaan. S-ryhmä on puolestaan noussut aallonpohjasta maan suurimmaksi vähittäistavaraketjuksi, jonka markkina-asema pistää jo kilpailuviranomaisenkin silmään.
Uudella pankilla onkin kaikki mahdollisuudet menestyä. Lähi-Tapiolan vakuutukset ja S-Pankin rahoituspalvelut voidaan myydä samasta paikasta. Asiakas voi kauppamatkallaan hoitaa paitsi ostokset, myös pankki- ja vakuutusasiansa yhdellä tiskillä.
S-Pankin lähtökohdat kilpailussa eivät ole huonot. Miten pankki menestyy kovassa seurassa, sen aika näyttää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
