Tammiselle verkkopalvelu enemmän imago- kuin volyymikysymys
Johannes Inkiläinen pakkaa Lihatukku Tammisen kuluttajalle postitettavia lihalaatikoita.
Lihatukku Tamminen käynnisti joulukuun puolivälissä Lihalaatikko-verkkopalvelun, josta voi ostaa kymmenen kilon lihalajitelmia. Tuotteisiin on merkitty lihakarjan rotu sekä tila, jolta liha on peräisin. Paistit, fileet ja palaliha on leikattu käsin ja raakakypsytetty, jauheliha on tuoretta ja vastajauhettua.
Laatikko kuljetetaan tilaajalle Itellan uuden kylmäkuljetuspalvelun avulla.
Tamminen Oy:n toimitusjohtaja Pasi Tamminen ei paljasta, millaisia määriä laatikoita on myyty. Hän toteaa kuitenkin, että menekkiin ollaan tyytyväisiä.
”Emme mittaa pelkästään sitä, paljonko laatikoita menee, vaan myös sitä, miten meistä puhutaan sosiaalisessa mediassa ja muualla.”
Positiivista palautetta on hänen mukaansa tullut paljon.
Lihalaatikkoa ei ole tarkoitettu bulkkituotteeksi, vaan se on suunnattu laatua ja eettisyyttä arvostaville kuluttajille.
”Aika moni ajaa tällä hetkellä pitkiäkin matkoja hakeakseen lihaa suoraan tiloilta. Toimme heille helpomman vaihtoehdon.”
Lihalaatikkoa ei vielä pystytä toimittamaan koko maahan, mutta kevään ja kesän aikana koko Suomi aiotaan saada palvelun piiriin. ”Mistä postinumero löytyy, sinne pakettipalvelukin tulee.” Rajoittava tekijä on ainoastaan se, että kylmäkuljetettavan paketin pitää olla asiakkaalla vuorokauden kuluessa siitä, kun se lähtee Tammiselta.
Pasi Tamminen kertoo, että yrityksen palvelu on herättänyt kiinnostusta muissa elintarvikealan toimijoissa. ”Esimerkiksi eräs meijeri on ollut kiinnostunut Lihalaatikon toiminta-ajatuksesta. He pohtivat, pitäisikö heidänkin tehdä jotain vastaavaa.”
Tamminen arvelee, että alalle saattaa muutaman vuoden kuluessa tulla uusia toimijoita, jotka kasaavat sopivan valikoiman eri tukkujen tavarasta, pakkaavat ne laatikkoon ja toimittavat asiakkaan kotiovelle.
Toistaiseksi laajemman valikoiman verkkokauppaa tehdään lähinnä suurissa kaupungeissa.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
