Kodin jouluvalmistelut pääosin naisten vastuulla
Jouluun valmistautumisessa korostuvat perinteiset asiat. Suomalaisen työn liiton teettämän Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksessa naiset kertoivat valmistelevansa joulua paljon enemmän kuin miehet.
Tulosten mukaan jouluun valmistaudutaan ensisijaisesti lahjoja hankkimalla ja kotia laittamalla.
”Lahjojen hankkiminen kuului ohjelmaan 72 prosentilla naisista ja 59 prosentilla miehistä. Myös kodin laittamisen sekä jouluruokien suunnittelun ja valmistamisen listasi huomattavasti suurempi osa naisista kuin miehistä”, kertoo liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Ainoan poikkeuksen teki joulukuusen haku, sillä sen sisällytti jouluvalmisteluihin 37 prosenttia miehistä ja 28 prosenttia naisista.
Suurin ero on leipomisessa. 59 prosenttia naisista kertoi leipovansa, miehistä vain 19 prosenttia.
Suosituinta oli joululahjojen hankinta, niitä kertoi ostavansa 65 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi suosituita joulupuuhaa oli kodin siivous.
Joka toinen kertoi haudoilla käynnin ja joulukorttien lähettämisen olevan osa jouluun valmistautumista.
”Perinteistä halutaan selvästi pitää kiinni. Tämä korostui varsinkin yli 45–59-vuotiaiden sekä yli 60-vuotiaiden keskuudessa”, Eljala toteaa.
”Näissä ikäryhmissä haudoilla kertoi käyvänsä noin 60 prosenttia vastaajista. Joulukortteja lähettää likimain samansuuruinen osuus ikäluokan vastaajista”, Eljala huomauttaa.
Vain viisi prosenttia tutkimukseen vastanneista ilmoitti, ettei valmistaudu jouluun mitenkään.
Suomalaisen työn liitto muistuttaa, että jouluvalmisteluissa ja -hankinnoissa tehdyillä kulutusvalinnoilla on merkityksestä työllisyyteen.
”Ostamalla joulupöytään ja lahjaksi kotimaassa työllistäviä tuotteita ja palveluita on mahdollisuus tukea suomalaista työtä”, Eljala muistuttaa.
”Kymmenellä kuukausittaisella lisäeurolla suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin saisimme luotua vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa”, Eljala laskee.
Tutkimustiedot perustuvat liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa ja siihen vastasi 1 166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
MAIKKI KULMALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
