Kulutuksen väheneminenlaskee Škoda Superbin hintaa
Škoda Superb on pessyt kevyesti kasvojaan. Uusilla moottoreilla polttoaineen kulutusta on painettu alas, mikä laskee auton hintaa ja parantaa sen kilpailukykyä.
Kasvojenkohotus näkyy ulkoa Superbin keulassa, joka on pistetty A-pilaria myöten uusiksi. Myös auton perä on muotoiltu aiempaa modernimmaksi. Takavalojen tuttu C-muoto saadaan aikaan kolmella valonauhalla.
Superbin valttina ovat ylenpalttiset tilat. Ei siis ihme, että sitä näkyy aina vain enemmän taksitolpilla. Omalla rahalla Superbin ostaa vain joka kolmas asiakas.
Superb on parhaimmillaan matka-autona.
Tilaa riittää sekä etu- että takamatkustajille ja tavaratilaa on sedanissakin 595 litraa eli ainakin parin pikkuauton takakontin verran.
Auto on miellyttävän vakaa ajettava ja varsin hiljainen ainakin keskieurooppalaisilla asfalteilla. Meikäläisillä nopeuksilla ongelmaa ei pitäisi tulla sen paremmin rengasäänistä kuin tuulensuhinastakaan.
Uudella moottoritekniikalla, vaihteiston pidemmillä välityksillä ja pienemmällä massalla Superbin kulutusta on pienennetty parhaimmillaan lähes viidenneksellä.
Automaattivaihteistolla kulutuksen laskuun tähtäävän ohjelmoinnin huomaa, kun auto vääntää eteenpäin suurella vaihteella kunnes kierrokset laskevat 1200 pintaan.
Pienin tarjolla oleva bensamoottori on 1,4 litran TSI ja suurin 3,6 litran FSI V6. Taloudellisen vaihtoehto on 1,6 litran dieselkone, jonka kulutus jää 4,2 litraan sadalla kilometrillä.
Nelivetomallit toimivat Haldex-kytkimellä. Aiemmasta poiketen neliveto on aina päällä liikkeelle lähdettäessä. Jos tarvetta nelivedon käyttöön ei ole, auto siirtyy nopeasti pelkkään etuvetoon.
Superbin karvalakkiversio on nykykäytännön mukaan varsin hyvin varusteltu. Siihen sisältyy automaatti-ilmastointi, sadetunnistin, vakionopeuden säädin ja tietenkin ajonvakauden hallinta sekä audiojärjestelmä.
Huippuvarusteet ovat erikseen. Auton käytettävyyttä lisäävät varustelistalta löytyvä avaimeton lukitus ja käynnistys ja parkkiavustin.
Varsin kätevä keksintö on sähkötoimiseen kattoluukkuun liittyvä, tuulettimeen virtaa syöttävä aurinkokenno. Se laskee auringonpaisteeseen pysäköidyn auton lämpötilan siedettäväksi. Auto ei siis muutu saunaksi hellepäivinäkään.
Superb-mallien hintahaarukka on laaja, alkaen mallin 1,4 litran bensakoneella saa alle 28 000 eurolla ja huippumalli V6-koneella maksaa pitkästi yli 60 000 euroa.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
