Valaistusta voi pian parantaa verkossa
Jokaisella kuntalaisella on lain mukaan oikeus tehdä aloite haluamastaan asiasta haluamallaan tavalla. Syksyllä kunnat voivat ottaa vastaan oikeusministeriön tarjoaman Kuntalaisaloite.fi-verkkopalvelun, joka on maksuton. Uusi verkkopalvelu takaa, että aloite käsitellään.Useimmilla kunnilla jo käytössä kuntalaisille tarkoitetut aloitelomakkeet. Internetin lisäksi kuntien on jatkossakin otettava vastaan myös käsin ruutupaperille kirjoitetut tai puhelimessa kerrotut aloitteet.
”Uskon, että tämä lisää kuntalaisten aktiivisuutta”, Mikkelin kaupungin viestintäpäällikkö Satu-Mari Tolonen pohtii.
Uusi väylä antaa Tolosen mukaan kuntalaisille uuden mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa. Hän uskoo verkkopalvelun takaavan, että kaikki aloitteet käsitellään, eivätkä esimerkiksi unohdu matkan varrelle.
Alkuvuonna Mikkeli on saanut kuntalaisiltaan kaksi aloitetta. Toinen aloite koski valtuutettujen sähköpostiosoitteiden yhtenäistämistä, toinen viittomakielen käyttöä kaupungin viestinnässä. Aloitteet ovat esillä kaupungin nettisivuilla, samoin niiden käsittely ja saamat vastaukset.
Jyväskylän kaupungin kehittämisjohtaja Tapio Soini ei usko verkkopalvelun tuovan muutosta aloitemenettelyyn. Sen sijaan se saattaa merkitä kunnalle lisää työtä.
”Jokaiseen yhteydenottoonhan on jollakin tavalla vastattava”, Soini toteaa.
Kuntalaisten aloiteaktiivisuus ei ole ollut järin suurta. Tilaston mukaan vuonna 2011 kunnissa tehtiin keskimäärin 8,8 aloitetta vuodessa. Pienissä kunnissa aloitteiden määrä jäi 2,4:ään. Yli 100 000 asukkaan kaupungeissa aloitteita tehtiin keskimäärin 71.
Joka viidennessä kunnassa aloitteita ei tehty lainkaan.
Eniten aloitteita tehtiin teknisistä palveluista, toiseksi eniten liittyen sivistys- ja kulttuuripalveluihin sekä sosiaalitoimeen.
”Esimerkiksi katujen hoito ja valaistus ovat sellaisia asioita, joista kuntalaisten on helppo tehdä aloitteita”, Suomen Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä tuumaa.
UP/TIINA TENKANEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

