Tuottaja suuttui tarjousjauhelihasta – kauppias: tärkeintä estää hävikki
Turkulaismarketin tarjousliha kuohutti sosiaalisessa mediassa edullisuudellaan. Kauppiaan mukaan kyseessä oli erikoiserä, joka myytiin tarkoituksella nopeasti pois.
Kupittaan K-citymarket myi jauhelihaa joulun välipäivinä tuntuvalla alennuksella. Kuva: Jarkko SirkiäKupittaan Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen mainosti tapaninpäivänä viestipalvelu X:ssä (entinen twitter) Atrian naudanjauhelihaa törkyedulliseen viiden euron kilohintaan.
Huippuhalvasta jauhelihasta ehdittiin paikoin tuottajapiireissä jo närkästyä. Vieremäläinen naudanlihantuottaja Ahti-Pekka Vornanen piti omassa facebook-postauksessaan kampanjahintaista jauhelihaa symbolina koko ruoantuottajien tilanteelle.
”Oheisessa kuvassa on koko totuus Suomen ruoantuotannon ja erityisesti naudanlihantuotannon tilasta: maataloutta ja siinä maataloustuottajan kohtaloa ei ymmärrä kukaan”, Vornanen kirjoittaa.
”Kaikista tärkein homma on se, että kyetään estämään ruokahävikkiä.” Hannu Aaltonen
Aaltosen mukaan tarjouskampanjassa oli kuitenkin kyse poikkeuserästä, joka myytin tarkoituksella nopeasti pois.
Tilanteessa siis joko kaupalle tai valmistajalle oli jäänyt ”ylimääräinen” erä tuotetta, tässä tapauksessa jauhelihaa. Pahimmillaan tämä erä olisi normaalissa kierrossa ehtinyt vanhentua hyllyyn.
”Välillä kaupalle tai teollisuudelle jää tällaisia eriä. Siinä ei ole mitään erikoista sinänsä”, Aaltonen sanoo.
Vastaavia tilanteita sattuu toisinaan etenkin tuoretuotteille. Yksi sotkija normaaliin kauppatilanteeseen voivat olla juhlapyhät, jolloin tuotantolaitoksia voi olla kiinni ja ihmisten kulutuskäytös voi muuttua arjesta.
”Tällä kertaa tuli tällainen jauhelihaerä meille ja me tietenkin halutaan äkkiä myydä ne myös”, Aaltonen sanoo.
Tapaninpäivänä julkaistussa päivityksessä näkyvien jauhelihojen viimeiset käyttöpäivät ovat 29.12. ja 1.1. välillä.
Aaltosen mukaan tuottajilla ei ole syytä hermostua poikkeuserän myynnistä. Päin vastoin, nopealla kampanjalla varmistettiin, ettei turhaa ruokahävikkiä synny.
”Se erä mitä me myytiin, on pieni erä kokonaiskulutuksessa. Tämmöinen ei tule mitenkään vaikuttamaan yleiseen hintatasoihin”, Aaltonen kertoo.
”Kaikista tärkein homma on se, että kyetään estämään ruokahävikkiä”, kauppias sanoo.
Torstaina iltapäivällä hän arvioi MT:lle, että poikkeuserä on jo myyty asiakkaille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





