
Työmatkapyöräilijöille sattuu puolet enemmän tapaturmia kuin kymmenen vuotta sitten
Eniten tapaturmia sattuu kävelijöille, mutta pyöräilijät yltävät onnettomuustilaston kärkeen kesäisin.Työmatkapyöräilijöille sattuu puolet enemmän vahinkoja kuin vielä kymmenen vuotta sitten, selviää Lähi-Tapiolan tilastoista.
Vuoden 2024 maaliskuun ja 2025 helmikuun välillä työmatkapyöräilijöille tapahtui yli 2 100 vahinkoa. Vielä vuonna 2015 niitä oli vain reilut 1 400.
Vuonna 2024 sattuneista työmatkatapaturmista noin viidennes tapahtui polkupyöräilijöille. Eniten tapaturmia sattuu jalankulkijoille.
Työmatkapyöräilijöille sattuneiden tapaturmien lisääntymiseen on monia syitä, kertoo Lähi-Tapiolan henkilöriskienhallinnan johtava asiantuntija Timo Orava.
”Työsuhdepyörät ovat yleistyneet, sähköpyörillä ajetaan kovempaa, liukkaita ja haastavia pyöräilykelejä on enemmän, kun pyöräilysesonki on monella pidentynyt. Toisaalta myös kynnys ilmoittaa työmatkalla tapahtuneista tapaturmista on paremman tietoisuuden myötä madaltunut ja siksi heijastelee myös tilastoihin”, Orava sanoo tiedotteessa.
”Pitkän pyöräilytauon jälkeen kannattaa tuntumaa hakea rauhallisesti.”
Lähi-Tapiolan lääketieteellisen johtajan Ari Kaukiaisen mukaan vuosi 2020 erottuu tapaturmaisena vuotena.
”Silloin pyöräilyvahinkojen osuus kaikista työmatkatapaturmista oli suurimmillaan: moni ehkä kulki työmatkat pyörällä, kun halusi välttää covid-tartuntaa julkisissa kulkuvälineissä”, Kaukiainen pohtii.
Vahinkoja sattuu eniten suosittuina pyöräilyajankohtina eli kesäkuukausina ja alkusyksystä. Elokuussa lähes 40 prosenttia tapaturmista sattuu pyöräilijöille, kun jalankulkijoiden osuus on 32 prosenttia. Myös lokakuussa sattuu paljon tapaturmia.
”Lokakuussa tiet voivat olla kylmien öiden jälkeen liukkaita ja samalla aamut ovat jo pimeitä. Jos tilannenopeutta on liikaa, ei pyöräilijä välttämättä ehdi reagoida näissä olosuhteissa yhtä hyvin yllättäviin tilanteisiin”, Kaukiainen sanoo.
Lokakuussa sattuu paljon tapaturmia, sillä tiet voivat olla kylmien öiden jälkeen liukkaita. Kuva: Jaana KankaanpääKaukiaisen mukaan työmatkapyöräilijöiden vammat ovat yleensä lieviä, kuten ruhjeita ja haavoja käsissä ja polvissa. Lähes joka kymmenes pyöräilijän työtapaturma aiheuttaa kuitenkin vähintään kuukauden mittaisen työkyvyttömyyden.
Sähköpyörällä työmatkaa tekevien fyysinen kunto voi olla heikompi kuin muiden pyöräilijöiden.
”Monet sähköpyörät ovat raskastekoisia, jolloin myös kaatuessa tai yhteentörmäyksessä voi tulla pahempaa jälkeä. Lisäksi on hyvä muistaa, että reagointikyky liikenteessä heikkenee iän myötä. Myös pitkän pyöräilytauon jälkeen kannattaa tuntumaa hakea rauhallisesti.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









