Tommi Mäkinen nousi traktorin pukilta maailmanmestariksi
Rallin nelinkertainen maailmanmestari ja Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen etsii talliinsa tuoreita suomalaislupauksia. Nykyiset rallimestarit saivat oppinsa peltoteiltä, soramontuilta ja järven jäältä. Nykyisin ralliharrastus alkaa todennäköisemmin carting-radalta.
Rallilegenda Tommi Mäkinen uskoo suomalaiskuljettajien vielä palaavan mestaruustaistoon. Jyväskylän Neste-ralli on hyvä tilaisuus kartoittaa lupaavien nuorten kuskien taitoja. Kuva: Kirsti PorttilaSuomalaiset rallikuskit ovat ajaneet vuodesta 1986 lähtien kymmenen kertaa maailmanmestareiksi.
Kaikille maailmanmestareille on yhteistä, että he nousivat maailmanmaineeseen sananmukaisesti traktorin pukilta. Kaikki ovat olleet myös maanviljelijöitä.
Myös Mäkinen on maatalon poika ja ylpeä taustastaan. Hän voitti aikoinaan kolme kynnön Suomen mestaruutta. Kyntäminen on miehelle yhä tuttua puuhaa.
”Joka syksy olen traktorin puikoissa kyntämässä peltojamme.”
Mäkinen ajoi itse maailmanmestaruuden neljä kertaa perättäin vuosina 1996–1999.
”Meidän sukupolvemme pojat ovat tottuneet ajamaan autoa nuoresta”, Tommi Mäkinen, 51, pohtii.
”Ajoimme omilla peltoteillä ja soramontuilla ja talvisin järven jäällä, siis paljon ennen kuin meillä oli ajokortit.”
Mäkinen voitti uransa aikana kaikkiaan 24 MM-osakilpailua. Jyväskylän suurajojen voiton hän kuittasi neljä kertaa, samoin legendaarisen Monte Carlo -rallin.
Mäkinen nimitettiin rallin MM-sarjaan vuonna 2017 palaavan Toyotan tallipäälliköksi heinäkuun alussa. Pesti on kova, sillä Toyota on maailman suurin autonvalmistaja ja lähtee mukaan MM-sarjaan vain voittaakseen.
”Tavoitteet ovat tietenkin sen mukaiset. Heti alusta alkaen meidän on oltava mukana kärkikahinoissa.”
Menestyminen vaatii paitsi hyvää autoa, myös loistavia kuskeja. Mäkinen myöntää avoimesti hakevansa talliin suomalaiskuskia.
”Kyllähän Suomessa on hyviä kuskeja. Yksi heistä on Esapekka Lappi. Hän olisi meidän tiimiimme hyvin istuva kuljettaja. Täytyy selvittää hänen tilanteensa nyt Jyväskylän Neste-rallin aikana.”
Mäkisen aikana oli myös enemmän sääntö kuin poikkeus, että valtaosa kuskeista tuli maataloista. Nykyään trendi on toinen.
”Kuskit aloittavat mikroautoista, cartingista ja kaikista muista, mihin täällä on helposti mahdollisuus päästä kokeilemaan.”
”Autoilla tien päällä ajaminen on nykyään paljon haasteellisempaa, niitä olosuhteita on jo vaikeampi löytää”, Mäkinen myöntää. ”Meidän aikana ajettiin paljon myös jäärataa, se oli loistava harjoittelupaikka.”
Mäkisen uran aikana oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että MM-rallin osakilpailuvoittaja oli suomalainen. Viime vuodet ovat olleet tällä sektorilla hiljaiseloa. Mäkinen kuitenkin uskoo suomalaisten palaavan mestaruustaistoon.
”Viime vuosina on ollut sellainen tilanne, ettei niitä kuskien paikkoja ole ollut kovin monta huipputalleissa”, Mäkinen muistuttaa.
”Säännöt muuttuvat 2017 sellaisiksi, että jos haluaa taistella merkkimestaruudesta, on ajatettava kolmea kuskia. Se lisää automaattisesti hyvien paikkojen määrää. Jos sarjassa on 5–6 merkkimestaruutta tavoittelevaa tallia, niin silloin tarvitaan jo lähes 20 kuskia.”
”Tämä lisää varmasti myös suomalaiskuljettajien määrää ja antaa nuorille kuljettajille intoa tavoitella paikkoja.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
