Vakuutusyhtiö varoittaa: Sähköauton tunkkaaja voi vioittaa autoaan talvirenkaita vaihtaessaan
Kattavakaan vakuutus ei korvaa selvästä huolimattomuudesta johtuvaa, itse aiheutettua vahinkoa.
Yli 80 prosenttia sähköautojen omistajista miehiä – tyypillinen omistaja keski-ikäinen uusimaalainen. Kuva: Jaana KankaanpääVakuuttamisnäkökulmasta myös talvirenkaiden vaihtaminen sähköautoon voi olla riskialtis toimenpide: vakuutus ei korvaa selvästä huolimattomuudesta johtuvaa, itse aiheutettua vahinkoa.
Talvirenkaiden vaihto voi sisältää selvän riskin, jos autoa nostetaan tunkilla väärästä kohtaa.
”Tuoreiden sähköautojen omistajien kannattaakin talvirenkaita vaihtaessa olla hyvin huolellisia ja tarvittaessa kääntyä asiantuntevan rengashuollon puoleen talvirenkaiden vaihdossa. Sähköauton akku voi vaurioitua, jos auto nostetaan ilmaan väärin. Vakuutus ei ikävä kyllä korvaa huolimattomasti tunkatun auton vioittunutta sähköakkua”, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander sanoo.
Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista sähköautoista käy ilmi, että tyypillinen sähköautoilija kuuluu ikäryhmään 36–45-vuotiaat ja asuu pääkaupunkiseudulla.
Pohjola Vakuutuksen vakuuttamista autoista, sähkökäyttöiset henkilöautot on tyypillisesti vakuutettu kattavimmalla mahdollisella vakuutuksella, Superkaskolla. Sähköautoista Superkaskolla on vakuutettu yli 95 prosenttia.
Tämä selittyy osaltaan sähköautokannan nuorella iällä ja sillä, että uudet autot halutaan vakuuttaa kattavasti.
Sähköautokanta on huomattavasti kokonaisautokantaa nuorempaa. Traficomin tilastojen mukaan Suomen liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä vuonna 2021 oli 12,6 vuotta.
Sähköautoilu on myös toistaiseksi hyvin miesvaltaista, sillä Pohjola Vakuutuksen asiakaskannassa peräti yli 80 prosenttia sähköautojen omistajista on miehiä.
Pohjola Vakuutuksen vakuuttamia täyssähköautoja on eniten pääkaupunkiseudulla, mutta Keski-Suomi ja Uusimaa erottuvat myös sähköautojen hankinta-alueena.
Shköauton ajoakun korjaus voi enimmillään maksaa yli 40 000 euroa ja viedä viikkoja.
Vakuutusyhtiön kokemusten perusteella autonsa voi rikkoa myös katukiveyksiin tai nopeushidasteisiin.
”Akun korjauskustannukset voivat olla 7 000 eurosta jopa yli 40 000 euroon, koska osaa akuista ei voi korjata, vaan ne pitää vaihtaa kokonaan uuteen”, Hiljander kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





