
Video: Tiekarhu ei talviunta nuku – "Joulusta asti on aurattu koko ajan"
Polanteet poistuvat ja ajourat levenevät, kun tiekarhukaksikko auraa Vaasan katuja. Merenkurkun kaupungissa on nyt paljon lunta. "Joulusta asti on väyliä aurattu koko ajan", kertovat kunnossapitotyöntekijä Ari Rantaniemi ja tiehöyläyrittäjä Matti Nyrhinen.
Lunta satoi Vaasaan myös viime tiistaina, jolloin Ari Rantaniemi ja Matti Nyrhinen aurasivat tiehöylillään Kotirannan, Kustaalan, Pukinkulman ja Vetokannaksen suunnalla. Kuva: Johannes TervoAri Rantaniemen ohjaama Vammas RG 281 ja Matti Nyrhisen Caterpillar 140 G ovat säyseitä jättiläisiä, joiden jäljiltä ajoväylät puhdistuvat lumesta ja jäästä tehokkaasti.
"200 kilowattia ja 20 tonnia", Rantaniemi kertoo vuosimallin 1999 Vammaksen tehon ja painon. "Kyllä tehot riittävät kun vain pito riittää."
Nyrhisen Caterpillar painaa lisävarusteineen noin 17 tonnia. "Uudenkarhea, vuosimallin 1989 kone", esittelee pitkän linjan tiehöyläammattilainen työkalunsa.
Tämän jutun video ja valokuvat ovat viime tiistailta, jolloin Nyrhinen ja Rantaniemi aurasivat Vaasassa Kotirannan, Kustaalan, Pukinkulman ja Vetokannaksen katuja.
Vaasan kaupungilla on kaksi tiehöylää, joista Ari Rantaniemi ohjaa tässä kuvassa Vammas RG 281 -konetta. Vuosimallin 1999 laite painaa 20 tonnia. Tiehöylässä on sekä etupyörä- että runko-ohjaus, joten iso työkone kääntyy varsin ketterästi. Kuva: Johannes TervoPolanteiden poisto ja vähintäänkin niiden nirhaaminen matalammaksi oli miesten ja tiehöylien työnä.
"Jää- ja lumikerrosta kuoritaan säännöllisesti pois", Rantaniemi kertoo.
Kevääseenkin tässä varaudutaan, hän sanoo.
Talvisten peitteiden ohentaminen on tarpeen, jotta kadut eivät muutu upottavaksi sohjopatjaksi sitten, kun lämpötila kipuaa plussalle.
Tiehöyläyrittäjä Matti Nyrhinen on painanut Caterpillar-tiehöylänsä lumistopparin ala-asentoon. Lumi pysyy aurassa eikä pursua kiertoliittymää tukkimaan. Lumistoppari on auran päässä näkyvä rautalevy. Viime tiistaina Nyrhinen aurasi Vaasassa Kotirannan, Kustaalan, Pukinkulman ja Vetokannaksen katuja. Kuva: Johannes TervoMatti Nyrhisellä on mahtava työkokemus tienpidosta.
"38 vuotta olen ollut tiehöylän ratissa. Ensin olin Tielaitoksella ja sitten Destialla. Yrittäjänä olen ollut 11 viime vuotta."
Talvityöt ovat tiehöyläyrittäjälle lisähommaa, Nyrhinen sanoo. "Senttejä taivaasta", hän toteaa lumisateesta.
"Päätyökseni viimeistelen asvalttifirmoille tiepohjia ennen kuin niihin levitetään kestopäällyste."
Talvitöissä tiehöylän työnopeus on 8–15 kilometriä tunnissa, Ari Rantaniemi kertoo.
"Polanteiden poistossa ehdoton maksiminopeus on kymmenen kilometriä tunnissa."
Keskiterä on tiehöylän vakiovaruste ja varsinainen syömähammas, jonka alareuna on täynnä pyöriviä tappiteriä.
Tappiterän kärki on kovametallinen.
"Loppuosa on vähän pehmeämpää metallia. Kovametallikärki alkaa pyöriä, kun terä on oikeassa syöttökulmassa", Rantaniemi kertoo.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


