Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Lakkautetun lentosotakoulun alue kehittyy Kauhavalla – kesällä 2023 lakeuden laidalla nähdään kolmen viikon välein Jukolan viesti ja Suviseurat

    Viidessä vuodessa entisiin sotilasrakennuksiin on siirtynyt Kauhavan kaupungin hallinnollisia toimitiloja, tilitoimisto, Järvilakeuden kansalaisopiston tiloja ja kuljetusyritys.
    Ilmavoimien entiset hävittäjäkoneet vartioivat lakkautetun lentosotakoulun miljöötä Kauhavalla.
    Ilmavoimien entiset hävittäjäkoneet vartioivat lakkautetun lentosotakoulun miljöötä Kauhavalla. Kuva: Johannes Tervo
    LSK Businessa Parkin toimitusjohtajan Juha Jokelaisen johdolla entisen lentosotakoulun aluetta on kehitetty muun muassa suurtapahtumien järjestämispaikkana.
    LSK Businessa Parkin toimitusjohtajan Juha Jokelaisen johdolla entisen lentosotakoulun aluetta on kehitetty muun muassa suurtapahtumien järjestämispaikkana. Kuva: Johannes Tervo
    Viime kesänä kiitoradan viereen valmistunut kiihdytysautorata on yksi Euroopan vilkkaimmista. Kuvassa LSK Business Parkin toimistopäällikkö Marianna Viertola ja kiinteistöpäällikkö Mika Marjamäki.
    Viime kesänä kiitoradan viereen valmistunut kiihdytysautorata on yksi Euroopan vilkkaimmista. Kuvassa LSK Business Parkin toimistopäällikkö Marianna Viertola ja kiinteistöpäällikkö Mika Marjamäki. Kuva: Johannes Tervo
    Entiset sotilasrakennukset palvelevat nykyään Kauhavan kaupungin ja Järvilakeuden kansalaisopiston toimistotiloina.
    Entiset sotilasrakennukset palvelevat nykyään Kauhavan kaupungin ja Järvilakeuden kansalaisopiston toimistotiloina. Kuva: Johannes Tervo

    Kun Kauhavan lentosotakoulu lakkautettiin osana puolustusvoimauudistusta vuonna 2014, putosi sen lentokentän luokitus Finavian ylläpitämästä lentopaikasta pelkäksi lentopaikaksi.

    ”Tästä tuli niin sanottu korpikenttä”, LSK Business Parkin toimitusjohtaja Juha Jokelainen toteaa.

    Pohjalaisyrittäjien muodostama LSK Business Park osti keväällä 2014 lakkautetulta lentosotakoululta vapautuneen kiinteistömassan sekä lentokenttäinfran.

    ”Pari vuotta asiaa veivattiin ennen lopullista ostopäätöstä. Taloudelliset riskit ovat mittavia, kun puhutaan laajasta maa-alueesta ja suuresta kiinteistömassasta. Kiinteistöistä kertyy monenlaisia kustannuksia”, Jokelainen sanoo.

    Entisen lentosotakoulun alueen pinta-ala on 420 hehtaaria. Kiinteistöneliöitä on 44 000.

    Lentokentän kiitoradan pituus on 2,7 kilometriä ja leveys 60 metriä. Kentän välittömässä läheisyydessä sijaitsee varalaskupaikka.

    Kun ostopäätös oli tehty, laittoivat pohjalaisyrittäjät tuulemaan.

    ”Tulimme siihen tulokseen, että ei näin hyvin puolustusvoimien tarpeisiin soveltuvaa kenttää ole Suomessa missään muualla. Halusimme ylläpitää kiitoradan kuntoa sekä kehittää ja monipuolistaa koko alueen toimintaa”, Jokelainen kertoo.

    Viidessä vuodessa entisiin sotilasrakennuksiin on siirtynyt Kauhavan kaupungin hallinnollisia toimitiloja, tilitoimisto, Järvilakeuden kansalaisopiston tiloja ja kuljetusyritys.

    ”Tällä hetkellä 200 Kortesjärven 1.–9.-luokkalaista käy täällä koulua väistötiloissa.”

    Alueella on pyöritetty vuodesta 2015 turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskusta, jossa oli enimmillään 372 asukasta. Sen toiminta lakkautuu tämän vuoden lopussa.

    ”Lentotoiminta kentällä ei ole tänä aikana loppunut mihinkään. Kenttä on normaalisti lentäjien käytössä lukuun ottamatta poikkeusaikoja, jolloin kenttä on varattu esimerkiksi tapahtumakäyttöön”, LSK Business Parkin kiinteistöpäällikkö Mika Marjamäki toteaa.

    Kiitoradan viereen valmistui viime kesänä kiihdytysautorata, jossa on paljon tapahtumatoimintaa.

    ”Seuraava todella iso hanke on Suomen ilmailuliiton ja puolustusvoimien päälentonäytös kesäkuussa 2020. Sitä edeltävät maatalousnäyttelyt, herättäjäjuhlat ja kiihdytysautokisat”, Jokelainen luettelee.

    ”Kehitämme aluetta tosissaan suurtapahtumien järjestämispaikkana. Kesällä 2023 täällä on kolmen viikon välein Jukolan viesti ja Suviseurat, jolloin paikalle saapuu valtavasti väkeä.”

    Jokelaisen mukaan LSK Business Parkilla pyyhkii taloudellisesti hyvin.

    ”Henkseleitä ei voi silti alkaa paukutella. Koko ajan on tehtävä töitä ja mentävä eteenpäin kaikessa.”

    Jokelainen lähettää lopuksi terveisiä liikenne- ja viestintäministeriöön.

    ”Emme ole minään vuonna saaneet ministeriöstä senttiäkään lentokenttäinfran ylläpitämiseen. Se tuntuu kummalliselta ratkaisulta.”