Ole tarkkana vastaanottajan nimen kanssa verkkopankissa – lokakuusta alkaen pankki voi kysyä varmistuksia
Menikö maksun vastaanottajan nimi oikein? Lokakuu tuo pieniä muutoksia verkkopankissa maksamiseen.
Tällä hetkellä maksajan antamia tilinumero- ja nimitietoja ei verrata, vaan maksut siirtyvät saajan tilille pelkän tilinumeron perusteella. Kuva: Sanne KatainenEU:n pikamaksuasetus on tulossa voimaan lokakuussa. Sen myötä maksajan pankki alkaa ilmoittaa tilisiirron yhteydessä, jos maksunsaajan nimi ei vastaa maksajan kirjoittamaa nimeä. Maksun saajan tarkistamisella pyritään estämään maksun välittyminen väärälle vastaanottajalle, Finanssiala ry kertoo verkkosivuillaan.
Tällä hetkellä maksajan antamia tilinumero- ja nimitietoja ei verrata, vaan maksut siirtyvät saajan tilille pelkän tilinumeron perusteella.
Lisäksi asetuksen myötä minkä tahansa pankin asiakas voi lähettää ja vastaanottaa euromääräisiä pikasiirtoja kymmenessä sekunnissa riippumatta vuorokaudenajasta tai siitä, tapahtuuko siirto kotimaassa vai toiseen euromaahan.
EU:n pikamaksuasetuksen toimeenpanon takaraja on 9.10.2025, jonka jälkeen muutokset alkavat näkyä asiakkaille konkreettisesti.
”Pikamaksuasetuksen voimaantulon myötä verkkopankki saattaa esimerkiksi huomauttaa asiakkaalle, jos saajan nimi ja tilinumero eivät täsmää. Jos maksajan ilmoittama nimi on melkein sama kuin saajan pankkitilin omistajan nimi, pankki kertoo tilinomistajaksi virallisesti merkityn nimen”, kertoo Finanssialan maksuliikeasiantuntija Miia Zitting.
”Huomautuksissa ei ole siis kyse huijauksesta. Huijausten kanssa on jokaisen syytä olla tarkkana, mutta lokakuusta alkaen tällaiset verkkopankin tekemät varmistukset saattavat olla osa monien maksajien normaalia arkea”, Zitting vakuuttaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




