Miksi tiliotteella ei näy mitä ja keneltä on ostettu? – OP vastaa, miksi tiedoissa näkyy vain Klarna tai Visma eikä yritystä, josta tuote on ostettu
Rahan kulutusta pitäisi voida seurata tiliotteesta tai verkkopankin tapahtumavirrasta. Jos ostaa paljon verkkokaupoista, se on vaikeaa.
Maksuja on mennyt kansainvälisille maksuja välittäville yrityksille, mutta tiedoista ei selviä, mitä tai keneltä on ostettu. Kuva: Jarkko SirkiaTiliotteen seuraaminen turhauttaa aika ajoin: rahaa on lähtenyt, mutta tietoa siitä, mitä on ostanut tai keneltä ei selviä.
Tiliote tai käyttötilin tiedot kertovat, että rahaa on mennyt Klarnalle, Vismalle tai Paytrailille. Perässä näkyy summa, mutta ei yrityksen tietoja, josta ostos on tehty. Jälkeenpäin on vaikea muistaa, mitä juuri tuolla summalla on ostanut ja keneltä, ja se vaikeuttaa rahan käytön seuraamista.
Näin käy kun asioi verkkokaupoissa, joilla on sopimus jonkun maksunvälittäjän kanssa.
Pankki ei voi asialle mitään, sillä tiedot eivät kulje maksutapahtumien ketjun mukana.
Osuuspankin tileistä ja päivittäisasioinnista vastaava johtaja Noora Heikkinen valaisee tiedon kulkua näin:
”Verkkokaupat käyttävät maksujen välittäjiä. Kun asiakas tekee ostoksen ja maksu lähtee meiltä, niin rahat menevät maksunvälittäjän tilille. Se kohdistaa maksun oikealle saajalle, eikä pankki tiedä maksujen lopullista saajaa.”
Siksi tiedot eivät myöskään näy tiliotteella. Sen ja tilin tapahtumavirran avulla moni kuitenkin tulojaan ja menojaan seuraa.
Sopimus on verkkokaupan ja maksunvälittäjän kesken, eikä pankilla ole asiaa väliin. Toki OP tarjoaa vastaavaa palvelua, mutta maksuja välittäviä yrityksiä on paljon.
Heikkinen neuvoo käyttämään maksujenvälittäjien omia puhelinsovelluksia. Niistä omat ostokset selviävät. Samoin jos tiliotteella näkyy verkkokaupan nimi, omat ostokset selviävät sieltä kirjautumalla.
Kaikilla maksujenvälittäjillä ei sovellusta kuitenkaan ole.
Pankki ei yksin voi ongelmalle mitään, vaan tarvitaan kauppiaan ja välitysyritysten välisiä kehitystoimia. Eikä siihen ole Heikkisen mukaan tulossa ratkaisuakaan.
”Pankkeja ja yleisesti tietosuojaa koskeva säätely on aika tiukkaa tietojen välittämisessä. Ainakin asiakkaan suostumus pitää saada.”
Toinen tiliotteilla hämmennystä tuottava tekijä on ero yritysten markkinointi nimen ja virallisen nimen välillä. Näin on usein pienillä yrityksillä.
Esimerkiksi ravintolan nimi voi olla eri kuin sitä pyörittävän firman. Samalla firmalla voi myös olla useita eri markkinointinimiä.
Silloin tiliotteelle tulee virallisen yrityksen nimi ja paikka, jossa on asioitu jää piiloon.
Tähän ongelman pankit valmistelevat ratkaisua.
”Meidän kehitystiimi miettii tähän ratkaisuja, mutta tällä hetkellä päätöstä miten edetään ei ole tehty. Tämä voisi olla jollain aikavälillä ratkaistavissa. Että markkinointinimi näkyisi ainakin tilin tapahtumavirrassa.”
Heikkinen vinkaa, että ja OP Mobiilin Talouden tasapaino -palvelu voi auttaa. Siinä menoja voi luokitella ja seuraavalla kerralla esimerkiksi ravintolaksi merkattu yritysnimi voi auttaa muistamaan mistä ostos on tehty. Luokittelu pitää tehdä itse.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



