Vilja-alan yhtenäinen käytäntö helpottaa toimintaa ja parantaa jäljitettävyyttä
Viljapassityöryhmää vetänyt MTK:n vilja-asiamies Max Schulman on erittäin tyytyväinen työn lopputulokseen.
”Nyt yhtenäistetään kuormien mukana kulkeva tieto. Viljelijä ei enää joudu ihmettelemään eri toimijoiden erinäköisiä dokumentteja.”
Samalla lähestytään eurooppalaista tapaa toimia, Schulman sanoo. ”Suurimmassa osassa läntistä EU:ta vastaava järjestelmä on ollut käytössä jo vuosia, ja meiltäkin sitä on viljan viennin yhteydessä kyselty.”
Viljapassin valmistelu osoitti hänen mielestään selkeästi, että viljaketjun toimijoilla on valmiutta tehostaa toimintamallejaan.
Altian hankintajohtaja Kari Kiltilä pitää viljapassin parhaana puolena käytäntöjen yhdenmukaistumista. ”Eri liikkeiltä on vilja-autojen mukana tullut monenlaista lippua ja lappua. Se aiheuttaa usein viljan vastaanotossa epäselvyyttä.”
Yhtenäisen viljapassin tarpeesta on alalla puhuttu jo pitkään, Kiltilä toteaa. ”Kun sen tekemiseen nyt tuli mahdollisuus VYR:in kautta, lähdimme heti mukaan. On loistava asia saada alalle yhtenäinen käytäntö.”
Viljapassi parantaa viljan jäljitettävyyttä. Kiltilä pitää hyvänä sitä, että lomakkeeseen kirjataan kasvuston saamat glyfosaatti- ja kasvunsäädekäsittelyt.
”Asiakkaamme kysyvät niitä silloin tällöin, esimerkiksi kun etanolia viedään ulkomaille. Viljapassin avulla meillä on dokumentit kuormista.”
Mitä laajempaan käyttöön viljapassi saadaan, sitä parempi, Rautakeskon viljakaupan tuotepäällikkö Ilkka Pekkala sanoo.
Hän nostaa viljapassin hyvistä puolista esille tiedon viljaa kuljettavan auton edellisistä lasteista. ”Se on tärkeä asia omavalvonnan kannalta ja parantaa jäljitettävyyttä. Asiakkaat arvostavat sitä.”
SATU LEHTONEN
Viljapassia esitellään muun muassa Farmarissa ja Västankvarnin
peltopäivillä sekä yritysten
omissa tilaisuuksissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
