Nyt maailmalla myyvät suomalaiset mustikat
Myynti muualle on korvannut Venäjän-viennin vajoamista.
Suomalaiset mustikkatuotteet kiinnostivat saksalaista Sascha Kuhnauta (oik.) tammikuussa Berliinin ruokamessuilla. Esittelijänä Mikael Gröning. Kuva: Eija MansikkamäkiSuomalaisten elintarvikkeiden vienti kasvaa kohisten, tiedottaa Finpro.
Vienti muihin maihin kuin Venäjälle on kasvanut vuodesta 2014 kymmenellä prosentilla 1,4 miljardiin euroon. Kasvua on kertynyt jo 80 miljoonaa euroa.
Saksassa vetävät erityisesti suomalaiset marjatuotteet, sillä terveysvaikutteisuus on kasvava trendi. Kaskein Marja uskoo reilun 10 prosentin viennin kasvuun tänä vuonna.
Vientiä on vauhdittanut Finpron Food from Finland -ohjelma, jonka toimintaan on osallistunut yli sata suomalaista elintarvikealan yritystä. Ohjelma tarjoaa yhteistyötä, markkinoi, kouluttaa ja järjestää messu- ja myyntimatkoja.
Ohjelman tavoitteena on elintarvikeviennin kaksinkertaistuminen kolmeen miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä. Viime vuonna 2015 vientiä edistämään luotiin erilliset kaura- ja marjatuotteiden klusterit, sillä niistä katsotaan oleva apua etenkin pk-yritysten keskinäiseen yhteistyöhön.
Yksi marjaklusterin kymmenestä vientikelpoisesta yrityksestä on lappeenrantalainen Kaskein Marja Oy, joka on parin viime vuonna panostanut kotimaisten marja-, hedelmä- ja luonnonsienimehujen, -hillojen ja -jauheiden vientiin.
"Vientimaitamme ovat Aasian lisäksi muun muassa Saksa, Ruotsi ja Baltian maat. Vetoa ulkomaille riittää, ja uskomme viennin olevan tänä vuonna 10–15 prosentin luokkaa. Pakastettujen marjojen sekä kuivattujen tuotteiden myynti on selvässä kasvussa", Kaskein Marjan toimitusjohtaja Pekka Koivisto kertoo tiedotteessa.
Yritys aikoo jalostaa tänä vuonna miljoona kiloa metsämarjoja.
Finpro on osa Team Finland -verkostoa ja toimii pääosin julkisin varoin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
