Sauna ja ruisleipä ovat syvintä suomalaisuutta
Sauna ja ruisleipä edustavat vahvimmin suomalaista kansallisidentiteettiä, suomalainen sitkeys -tutkimus osoittaa.
Fazer selvitti joulukuussa suomalaisten käsityksiä sitkeydestä ja suomalaisuudesta. Tutkimuksen toteutti Evidens Oy. Vastaajina oli tuhat suomalaista.
Vastaajilta kysyttiin, kuinka vahvasti tietyt asiat ovat osa suomalaisuutta ja kansallisidentiteettiämme. Sauna nousi ylivoimaiseen johtoon, kakkosena tuli ruisleipä.
Kahden kärki oli sama sekä nuorten, 15–24-vuotiaiden, että iäkkäämpien, 65–75-vuotiaiden ikäryhmissä.
Kun kysyttiin erikseen ruokia, jotka symboloivat suomalaista sitkeyttä, ruisleipä tai jälkiuunileipä nousi ylivoimaiseen kärkeen. Seuraavina tulivat salmiakki, hernekeitto ja poronkäristys.
Henkilöistä suomalaiset nostivat sitkeyden malliesimerkiksi Teemu Selänteen. Vanhempien vastaajien mielestä sisukkuuden ykkösnimi on Sauli Niinistö.
Innovatiivisuus ja kekseliäisyys nimettiin tärkeimmiksi ominaisuuksiksi, joilla Suomi saadaan nousu-uralle.
Yleinen taloustilanne heijastuu tuloksiin, sillä sitkeyttä ja sisukkuutta meissä näkee tällä hetkellä vain alle puolet vastaajista.
Kansainvälisillä markkinoilla vahvuuksinamme pidetään erityisesti hyvää koulutusta ja teknologiaosaamista.
Esimerkkeinä sitkeyttä kuvastavista ominaisuuksista nähtiin yritteliäisyys ja periksiantamattomuus. Näitä ominaisuuksia edustavat muun muassa yrittäjät, omaishoitajat ja työelämässä rohkeasti uuteen ammattiin kouluttautuvat.
Suvaitsevaisuutta ei suomalaisuuteen liitetä; vain kahdeksan prosenttia tutkimukseen vastanneista näkee sen olevan erittäin vahva osa suomalaisuutta.
Hyvinvointiyhteiskunnan liittää suomalaisuuteen vahvasti vain viidennes väestöstä.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
