
Auranmaalla pankin konttoreita suljettiin ja nyt kassapalvelua tarvitsevia kyyditään ‒ ”Harmittaa, että joutuu näin pitkän matkan kulkemaan pienten asioiden vuoksi”
Kaikki ikäihmiset eivät tule toimeen ilman fyysistä kassapalvelua. Älylaitteita ei välttämättä ole, tai niitä ei osata käyttää.aura
Asko Heikkilä istuu pankin tarjoamassa kyydissä keskitetylle toimipisteelle Auraan. Heikkilä on harmissaan siitä, että oman pankin konttori lähti kotikylältä. Kuva: PasiLeinoEntisen Marttilan Osuuspankin pihalla seisoo tilataksi, jonka sisään kömpii kolme ikäihmistä. Paikallinen pankkikonttori on suljettu ja palvelut keskitetty Auraan. Sinne taksi suuntaakin matkansa.
OP Vakka-Auranmaa sulki kesäkuun alussa sivukonttorinsa Marttilasta, Pöytyältä, Paattisilta ja Tervasjoelta. Nyt pankki tarjoaa asiakkailleen kerran viikossa ilmaisen kyydityksen suljetuilta toimipisteiltä Auran konttorille.
Kyydissä istuva Asko Heikkilä on harmissaan Marttilan konttorin sulkemisesta. Hänellä ei ole verkkopankkitunnuksia tai tietokonetta, jolla saisi pankkiasioinnin hoidettua.
”Harmittaa, että joutuu näin pitkän matkan kulkemaan pienten asioiden vuoksi. Omalla kylällä sai aikaisemmin poiketa kulman takana asioimassa”, Heikkilä kertoo.
Heikkilä on kuitenkin tyytyväinen, että edes ilmainen kyyti tarjotaan. Hän käy Auran konttorilla lähes joka viikko.
Toinen pankkikyytiläinen, Hanna Kuusisto, on myös näreissään Marttilan toimipisteen sulkemisesta.
”Kyllä tämä on ollut yllättävä ja harmittava homma. Kaksi ihmistä riittäisi hoitamaan meidän asiat. Nyt ollaan täällä sitten jonossa ja ruuhkaa on välillä paljon.”
Kuusisto hyppäsi kyytiin, vaikka pääse pankkiin asioimaan omalla autollakin. Hän haluaa tukea kuljetuksia lopetetuilta kassoilta.
”Itse pääsen kyllä omin neuvoin paikalle, mutta monet muut meistä ei pääse.”
Taksinkuljettaja Virpi Niemelä avustaa Pirjo Reinoa (vas.) ja Hanna Kuusistoa autosta ulos OP:n Auran konttorin edessä. Kuva: PasiLeinoOP Vakka-Auranmaan Pankinjohtaja Marjo Linnakoski kertoo, että fyysisiä kassapalveluita käyttävät pääosin iäkkäämmät henkilöt. Yleisimpiä asioinnin syitä ovat laskujen maksaminen ja käteisen nosto.
Samat henkilöt käyttävät pankin tarjoamaa kuljetusta. Tilatakseissa tulijoita on muutamia, yhdestä yhdeksään.
”On ollut kiva nähdä, että asiakkaat ovat löytäneet taksikyydit ja hyödyntävät palvelua. Heitä varten se on kuitenkin järjestetty”, Linnakoski sanoo tyytyväisenä.
Ei ole tiedossa, että vastaavia kyyditysjärjestelyjä olisi käytössä muilla pankeilla. Voi olla mahdollista, että sama toimintamalli leviää muuallekin toimipisteiden yhdistyessä, Linnakoski arvelee.
Asiakkuuspäällikkö Sanna Toropainen kertoo, että enenevissä määrin monet senioritkin osaavat käyttää myös digitaalisia palveluja.
”Meiltä on parin viikon päästä toimihenkilö menossa opastamaan digipalveluiden käyttöä eläkeliiton tapahtumaan. Käymme myös eläkeliiton kokouksissa kertomassa, miten pankkiasioita hoidetaan verkossa.”
Linnankosken mukaan toimipisteiden lakkauttamiset ja osuuspankkien fuusiot ovat osa muutosta, joka on käynnissä koko Suomessa. Auranmaan osuuspankki yhdistyi Mynämäki-Nousiaisten osuuspankin kanssa viime vuonna.
”Aika ja ihmisten asiointitavat muuttuvat ja se näkyy pankkien muutostarpeissa”, Linnankoski toteaa.
OP Vakka-Auranmaan asiakkuuspäällikkö Sanna Toropainen (vas.) ja pankinjohtaja Marjo Linnakoski pitävät kyytien järjestämistä konttoreiden lakkauttamisen jälkeen pankin velvollisuutena, jotta kaikki saavat tarvitsemansa palvelun. Kuva: PasiLeinoVaikka iso trendi on ollut pienten paikkakuntien konttorien lakkauttaminen, muunkinlaisia muutosvoimia on olemassa.
OP:n toimipisteen lähtiessä Marttilasta, Someron Säästöpankki avasi uuden konttorin paikkakunnalle tänä keväänä. Pankin toimitusjohtaja Petri Siviranta kertoo, ettei ajoitus ollut sattumaa.
”Meillä oli mahdollisuus lähteä Marttilaan ja kilpaileva yritys lähti paikkakunnalta pois, joten ajoitus oli meille hyvä. Olemme suuri luotottaja maa- ja metsätaloudelle sekä pienyrityksille, joten koimme Marttilan meille sopivana paikkana.”
Siviranta näkee maaseudulla avautuvan uusia mahdollisuuksia pankkitoiminnalle, kun muut pankit sulkevat konttoreitaan.
”Me olemme viime vuosina avanneet uusia konttoreita ja uskomme edelleenkin ihmiseltä ihmiselle -pankkitoimintaan maaseudulla.”
”Totta kai lainaa saa isoistakin kaupungeista, mutta kyllähän se paikallistuntemus tuo siihen oman positiivisen twistin”, Siviranta kertoo.
Sivirannan mukaan säästöpankki on saanut hyvin uusia asiakkaita Marttilasta. Heistä iso osa on tullut OP:lta.
Pankkikonttorien ja henkilökunnan vähentyminen on ollut 90-luvun alusta jatkunut trendi. Kuva: Jutta MykräPankkikonttorien ja henkilöstön määrä on Suomessa tippunut 1990-luvulta alkaen. Finanssiala ry:n johtava lakimies Olli Salmi uskoo saman kehityksen jatkuvan edelleen.
”Kun väki harvenee maakunnissa, on vaan kannattavampaa keskittää toimintoja isompiin yksiköihin. Lisäksi teknologian kehitys on vähentänyt fyysisten pankkipalvelujen kysyntää ja tarvetta”, Salmi selittää.
Vahvistuneen sääntelyn aiheuttamat hallinointikustannukset, sekä kalliiden tietoteknisten ohjelmien kehittäminen ovat omalta osaltaan lisänneet myös painetta pankkien kulurakenteiden karsimiseen.
Lue myös:
Osuuspankkien jättifuusio Savossa kaatui
Maatalouden investointeihin löytyy rahaa, mutta isot projektit ovat jäissä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



