Taloustutkimus lyttää verkkosivujen kyselyt
Lehtien nettisivujen päivän tai viikon kysymykset eivät kerro koko kansan mielipidettä, Taloustutkimus varoittaa. Taloustutkimus toisti omissa kyselyissään kuusi eri nettisivujen kysymystä. Vain yksi nettikysely kertoi edes lähelle saman tuloksen kuin täysimittainen mielipidekysely.Keskioluen haluaa pois ruokakaupasta 12 prosenttia, ei 53. Viiniä tarjoaisi alaikäiselle ruuan kanssa 20 prosenttia, ei 62. Euroalueen uskoo hajoavan 35 prosenttia, ei 93. Uutuus-Lumian ostamista pohtii 15 prosenttia, ei 42. Lomarahoista luopumista kannattaa 13 prosenttia, ei 36.
Lähimmäksi pääsi Taloussanomien nettikysely vakuutusten kilpailuttamisesta. Netissä niin sanoi tehneensä 64 prosenttia, Taloustutkimuksen kyselyssä 56.
Nettikyselyjen ongelma on se, että vastaajiksi valikoituu usein joko asian intomieliset kannattajat tai kiivaat vastustajat. Alun alkaenkaan nettisivujen lukijat tuskin kuvastavat riittävän hyvin koko kansaa tai edes lehden lukijoita.
”Oikeissa” mielipidekyselyissä mahdollisia vinoutumia on mahdollista paikata vielä kyselyn jälkeen painottamalla vastauksia sen mukaan, kuinka paljon samankaltaisia ihmisiä väestössä on esimerkiksi sukupuolen, iän, koulutuksen ja asuinpaikan mukaan.
Maaseudun Tulevaisuuden viikon kysymyksiä Taloustutkimus ei testannut.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

