Nordean verkkopankin kirjautumisongelmat viimeinen niitti: Pankki lähtee vaihtoon, sanoo MT:n lukija
Yhdistyksen puheenjohtaja yritti tuloksetta päästä verkkopankin kautta maksamaan yhdistyksen vuokria ja sähköenergiamaksuja.
MT:n palautetta antanut lukija olisi pitänyt asiallisena, että verkkopankin kirjautumissivulla olisi ollut tieto häiriöstä. Kuva: Sanne Katainen, kuvakaappaus: Nordea, koonnut: Aatu JaakkolaNordean verkkopankin toiminnassa ilmenneet ongelmat ovat aiheuttaneet osalle käyttäjistä harmaita hiuksia.
MT:n lukijalle taannoin ilmenneet ongelmat olivat viimeinen niitti arkkuun.
Yhdistyksen puheenjohtajana hän yritti päästä verkkopankin kautta maksamaan yhdistyksen vuokria ja sähköenergiamaksuja.
Kyseessä oli yhdistyksen tili, jossa rahaa oli määrä olla noin 10 000 euroa.
Kirjautuessa verkkopankkiin tilitietojen sijaan sivustolla näkyi teksti ”kassavirran seuranta ei saatavilla.”
”Heräsi epäusko, että millä vuokrat maksetaan ja koska”, nimettömänä pysytellyt lukija kertoo MT:lle.
Nyt yrityksen tilitiedot ovat palautuneet ja verkkopankki toimii.
”Emme saaneet minkäänlaista infoa Nordealta, asiakaspalvelu ilmoitti viestipalvelu X:ssä ongelmista. Aivan käsittämättömän huonoa palvelua.”
Yhdistyksessä on tehty päätös pankin vaihtamisesta vuodenvaihteessa.
Esimerkiksi tiliotteiden saaminen on ollut kankeaa.
”Asiakaspalvelua ei käytännössä ole. Asiointiin saa varata 40—60 minuuttia. Työssäkäyvälle ihmiselle se on omasta työstä pois, mikä ei hirveästi naurata.”
Miksi pankkiin pääsee edes kirjautumaan, jos siellä on tällaisia ongelmia, hän kysyy.
Hänen kokemuksensa mukaan muissa pankeissa tilanne on ollut vähemmän kankea.
Ajatus pankin vaihdosta syntyi joi viime keväänä. Häiriötä hän kuvailee kirsikaksi kakun päällä.
Miksi pankkiin pääsee edes kirjautumaan, jos siellä on tällaisia ongelmia, hän kysyy. ”Vähemmälläkin riesalla pärjäisi.”
Myöskään pankkitunnuksilla kirjautuminen muihin palveluihin kuten Vero- ja OmaKanta-palveluun ei onnistunut, totesi viestipalvelu X:ssä tietokirjailija Petteri Järvinen.
MT tiedusteli asiaa Nordeasta viime viikon torstaina.
Nordean viestinnästä kerrottiin ensin vastauksen tulevan perjantaina, mutta pankki palasi kysymyksiin tänään maanantaina.
Yksittäistä tapausta ei kommentoida, mutta pankki pahoittelee toimintahäiriöiden aiheuttamaa harmia ja kertoo aiheesta yleisellä tasolla.
”Palvelunestohyökkäyksistä, puolustusjärjestelmiemme vahvistamisesta ja muista palvelujen parantamiseen tähtäävistä teknisistä päivityksistä johtuen on palveluissamme valitettavasti ilmennyt viime aikoina ajoittaisia toimintahäiriöitä”, pankista kerrotaan.
Ensisijaisesti Nordea pyrkii ilmoittamaan yllättävistä häiriöistä palvelussa, jota häiriö koskee – esimerkiksi mobiilipankin ja verkkopankin kirjautumissivuilla.
”Tiistaina 8. lokakuuta ilmenneen häiriön yhteydessä tiedon lisääminen mobiili- ja verkkopankkiin ei ollut heti alkuun mahdollista, joten viestimme asiakkaillemme tilanteesta nordea.fi/hairiot -verkkosivulla sekä sosiaalisen median kanavissamme.”
MT kysyi myös, miten kauan Nordealla keskimäärin kestää vastata asiakkaalle.
Viimeaikaiset häiriötilanteet ovat aiheuttaneet asiakaspalveluumme hetkittäisiä ruuhkatilanteita, pankista kerrotaan.
”Yleisesti ottaen asiakkaamme ovat kuitenkin saaneet nopeasti yhteyden asiakaspalveluun.”
Pankki ei täsmentänyt, mitä nopeasti tässä yhteydessä tarkoittaa. Pankki ei myöskään ottanut kantaa tiliotteiden saamisen mahdolliseen kankeuteen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









