Nordea: Nettikirpputorihuijarit hyödyntävät myyntialustojen uutuutta ja suuria kävijämääriä
Verkkokirpputoripalveluiden yleistymisen on saanut liikkeelle innokkaat kaupankävijät, mutta myös huijarit.
Huijariostaja lähettää myyjälle linkin maksun vastaanottamista ja vahvistamista varten, ohjautuukin linkkiä klikkaava myyjä esimerkiksi kaupankäyntialustan, kuriiripalvelun tai postin nimissä tehdylle valesivustolle. Kuva: Sanne KatainenTyypillisimmässä tilanteessa verkkokirpputorihuijari esittäytyy palvelussa ostajana ja tätä kautta kalastelee myyjän pankkitunnuksia tai korttitietoja, kertoo Nordea tiedotteessaan. Kun vilpillinen ostajaehdokas lähettää myyjälle linkin maksun vastaanottamista ja vahvistamista varten, ohjautuukin linkkiä klikkaava myyjä esimerkiksi kaupankäyntialustan, kuriiripalvelun tai postin nimissä tehdylle valesivustolle.
Nordean petostorjunnan asiantuntija Annukka Multasen mukaan nettikirppishuijauksia on kaikissa Pohjoismaissa. Eniten huijaustapauksia on Nordea on käsitellyt Suomessa ja Norjassa.
Huijauksia tapahtuu suosituimmilla alustoilla, kuten Facebookin Marketplacella, Tori.fissä ja viime vuonna Suomeen rantautuneessa Vinted-palvelussa.
”Kun Vinted aloitti toiminnan Suomessa, rikolliset hyödynsivät palvelun uutuutta ja lähettivät uusille käyttäjille sähköposteja, joissa väitettiin, että rekisteröityminen olisi pitänyt viimeistellä viestissä olevan linkin kautta”, Multanen kuvailee.
Multasen mukaan nettikirpputorien huijarit luottavat kauppapaikkojen suureen kävijämäärään ja massaan.
”Myyjille lähetetään runsaasti ostoilmoituksia, ja joskus myyjä saattaa saada yhteydenoton vain muutama sekunti ilmoituksen julkaisemisen jälkeen. Rikolliset saattavat pyrkiä hyödyntämään toiminnassaan tekoälyä tai automaatiota. Teknologian avulla he voivat esimerkiksi lähettää viestejä mahdollisimman suurelle käyttäjäjoukolle ja pyrkiä käyttämään kalasteltuja tietoja mahdollisimman tehokkaasti", Multanen kertoo.
”Rikolliset saattavat pyrkiä hyödyntämään toiminnassaan tekoälyä tai automaatiota. Teknologian avulla he voivat esimerkiksi lähettää viestejä mahdollisimman suurelle käyttäjäjoukolle ja pyrkiä käyttämään kalasteltuja tietoja mahdollisimman tehokkaasti.” Annukka Multanen, Nordea
Menetetyt summat vaihtelevat Nordean arvion mukaan usein joistakin sadoista euroista muutamiin tuhansiin euroihin. Huijauksen uhri ei välttämättä ilmoita menetyksestään pankille, mutta Multanen korostaa sen olevan ehdottoman tärkeä toimi.
"Näissä tapauksissa pankkitunnukset tai korttitiedot voivat olla väärissä käsissä, jolloin palveluiden sulkeminen on tärkeää. Tapahtuneesta kannattaa siis aina tehdä ilmoitus omalle pankille.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


