Soratiet kärsivät nyt märästä ja lauhasta säästä – painorajoituksia jo voimassa
Suomen maaseudulla on kaikkiaan 27 000 kilometriä sorapintaisia maanteitä.
Sorapintaisten maanteiden kunto on mennyt paikoin rapakuntoon sateiden ja leudon sään takia. Kuva: Taina RenkolaTalven alkamista odotellaan edelleen Pohjois-Suomea lukuun ottamatta. Pitkään jatkuneet lauhat ja sateiset säät ovat heikentäneet laajalti sorateiden kuntoa erityisesti maan eteläosissa.
Maanteiden kunnossapidon urakoitsijat tekevät parhaansa sorateiden kunnon eteen, mutta märillä keleillä kunnostus ei tuota toivottua tulosta, Väylävirasto tiedottaa.
Runsaat sateet ovat pehmittäneet sorateitä, ja tienkäyttäjille se näyttäytyy tienpinnan epätasaisuutena ja liejuuntumisena.
Sääolosuhteet vaikuttavat tienhoitotoimenpiteiden ajoitukseen. Erittäin märkää soratietä ei voi höylätä, sillä raskaan höyläyskaluston paino vain pehmittää entisestään tien pintaa sekä heikentää sen kuntoa ja ajettavuutta.
Soratien höyläys kannattaa yleensä vasta, kun on luvattu noin viikon mittaista kuivaa jaksoa.
Kunnossapidosta vastaavien ely-keskusten maanteiden hoidon projektipäälliköt ja teiden hoitourakoitsijat ovat tietoisia sorateiden huonosta kunnosta.
Hoitourakoihin on määritelty vain rajallinen määrä soratonneja vuosittain.
”Laajempiin hoitotoimiin ryhdytään, kun säät sallivat”, kertoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta
”Urakoitsijat voivat ensiapuna levittää mursketta huonokuntoisimmille pehmenneille tieosuuksille. Mursketta ei kuitenkaan kannata levittää kaikkialle kelirikkoaikaan”, Pirinen jatkaa.
Maanteiden hoitourakoihin on määritelty vain rajallinen määrä soratonneja vuosittain.
Lauha ja sateinen sää johtaa siihen, että mursketta joudutaan käyttämään yhä enemmän pintakelirikon hoitamiseen, mikä voi vähentää vastaavasti sorastusmääriä myöhemmin hoitourakan aikana.
Kyse on siis paljon myös käytettävissä olevan rahoituksen rajallisuudesta.
”Tienkäyttäjät voivat ilmoittaa havaitsemistaan puutteista, mutta ilmoitukset eivät ole välittömiä työtilauksia.”
Tiellä liikkujien on syytä noudattaa varovaisuutta märillä keleillä sorateillä liikkuessaan ja pitää ajonopeus maltillisena.
Jos soratien kantavuus on huono, sille voidaan joutua asettamaan painorajoitus. Voimassa olevat painorajoitukset löytyvät Fintrafficin Liikennetilanne-palvelusta.
Esimeriksi Keski-Suomessa, Pohjanmaalla ja Päijät-Hämeessä painorajoituksia oli keskiviikkona voimassa kymmenien kilometrien matkalla kussakin.
Sorateille on tyypillistä, että niiden kunto vaihtelee merkittävästi sääolojen mukaan.
Pintakelirikkoa esiintyy siten yhä useammin myös syksyisin, etelässä jopa talvisin. Sorapintaisia maanteitä on Suomessa noin 27 000 kilometriä.
”Ymmärrämme hyvin, että sorateiden kunto ei vastaa tienkäyttäjien odotuksia näillä keleillä. Tienkäyttäjät voivat ilmoittaa havaitsemistaan puutteista, mutta ilmoitukset eivät ole välittömiä työtilauksia.”
Väyläviraston mukaan urakoitsijan pitäisi ottaa ne huomioon hoitotoimenpiteitä kohdentaessaan.
”Kunnossapidon tilanneet ely-keskukset valvovat urakoitsijoiden toimia säännöllisesti”, Pirinen sanoo.
Vuoden 2026 alussa tapahtuvassa valtion aluehallinnon uudistuksessa nykyisten ely-keskusten tehtävät siirtyvät uusille toimijoille.
Kymmenen uutta alueellista elinvoimakeskusta perustetaan hoitamaan valtaosan nykyisten ely-keskusten tehtävistä mukaan lukien maanteiden kunnossapito.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




